Αρχική Οικονομία Υπουργικό Συμβούλιο: Αναλυτικά τα νομοσχέδια που συζητήθηκαν

Υπουργικό Συμβούλιο: Αναλυτικά τα νομοσχέδια που συζητήθηκαν

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μια σειρά από νομοσχέδια και εθνικά σχέδιά δράσης, καθώς και λειτουργικά θέματα όπως η αναδιαμόρφωση της σύνθεσης της Κυβερνητικής Επιτροπής, συζητήθηκαν χθες στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ο πρωθυπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα ζητήματα της δημόσιας υγείας, τα οποία θα συζητηθούν επίσης και στο σημερινό έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προκειμένου-όπως είπε ο πρωθυπουργός- «να δούμε σε ποιο βαθμό μπορούμε να συμφωνήσουμε σε ένα διευρωπαϊκό σύστημα δράσης».

Τα θέματα που συζητήθηκαν, είναι αναλυτικά τα εξής:

Oι Υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. ‘Αδωνις Γεωργιάδης, Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και Εθνικής ‘Αμυνας κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, παρουσίασαν το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων.

Οι άξονες τροποποίησης που αφορούν το υπουργείο Ανάπτυξης είναι:

α) Επιτάχυνση, απλοποίηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων με μείωση της γραφειοκρατίας. Χωρίς εκπτώσεις σε όρους διαφάνειας και ίση μεταχείριση των επιχειρήσεων. Εξάλειψη παρωχημένων διαδικασιών ανάθεσης και αντικατάστασή τους με ηλεκτρονικές διαδικασίες. Επιτάχυνση των διαδικασιών προδικαστικής και δικαστικής επίλυσης διαφορών, που ανακύπτουν κατά τις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων.

Σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οι προωθούμενες αλλαγές αποβλέπουν στον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου εκτέλεσης των έργων και μελετών για τη δημιουργία έργων ποιοτικότερων, με σύντμηση του χρόνου εκτέλεσης. Εισάγονται αλλαγές που – μεταξύ άλλων – αφορούν: i) την ενίσχυση του συστήματος μελέτη -κατασκευή, ii) τις εγγυήσεις, iii) τις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές, iv) τον διαχωρισμό επίβλεψης από Διευθύνουσα Υπηρεσία και την εισαγωγή της ιδιωτικής επίβλεψης, v) την ταύτιση της μελέτης με το τελικό κατασκευασθέν έργο, vi) το ψηφιακό αρχείο βαθμολόγησης, vii) την ψηφιοποίηση διαδικασιών και την εισαγωγή ηλεκτρονικού ημερολογίου, viii) τις προκαταβολές, ix) την εισαγωγή του δηλωτικού συστήματος αντί του ελεγκτικού, x) την ίδρυση Ενιαίου Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (ΕΣΤΙΜ-ΤΕΜ), xi) την παραλαβή του έργου σε ένα στάδιο, xii) την εισαγωγή της διαιτησίας, σε έργα μέχρι 10 εκατ. ευρώ, xiii) τη δημιουργία Τεχνικού Συμβουλίου Εποπτευομένων Φορέων και την ενίσχυση του υφιστάμενου με περισσότερα κλιμάκια, καθώς και τη μεταβολή των προβλέψεων κρίσης επί ένστασης.

Επίσης, σε ό,τι αφορά το Υπουργείο ‘Αμυνας βασική επιδίωξη είναι η βελτίωση της διοικητικής διαδικασίας σε όλες τις φάσεις συμβάσεων στρατιωτικού εξοπλισμού με σκοπό την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων, στο πλαίσιο που προσδιορίζεται από τις σύγχρονες συνθήκες της αγοράς, το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο και τις απαιτήσεις ελέγχου και διαφάνειας. Ειδικότερα, προτείνονται: α) τροποποίηση του ορίου της απευθείας ανάθεσης από 20.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ, β) μη ανασταλτικό αποτέλεσμα της προδικαστικής προσφυγής ή ένστασης, γ) μείωση του ποσοστού της συμπληρωματικής εγγύησης καλής εκτέλεσης (από 5% επί του ποσού της αύξησης χωρίς Φ.Π.Α. σε 4%), που υποχρεούται να καταθέσει ο ανάδοχος σε περίπτωση τροποποίησης της σύμβασης η οποία συνεπάγεται αύξηση της συμβατικής αξίας.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Ιωάννης Βρούτσης παρουσίασε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: «Ρύθμιση θεμάτων της αγοράς εργασίας».

Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, το σχέδιο νόμου προωθεί διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που συμβάλλουν στην αλλαγή νοοτροπίας, την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Διατηρεί και ενισχύει το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Υιοθετεί τις συστάσεις του International Labour Organization (ILO). Είναι κοινωνικά και οικονομικά φιλελεύθερο. Στόχος -σύμφωνα με τα ίδια στελέχη- είναι:

-Να διευκολύνει τους εργαζομένους στην αναζήτηση της ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, τις δε υγιείς επιχειρήσεις στην οργάνωση της παραγωγής κατά τρόπο που να επιτρέπει τη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ συγχρόνως αίρει βασικά αντικίνητρα κατά της πρόσληψης γυναικών.

-Να βάλει τάξη στην αγορά εργασίας να καταπολεμήσει τη «μαύρη εργασία», τις αδήλωτες υπερωρίες και τις οργανώσεις – φαντάσματα, και να εξασφαλίσει ότι τα συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα της εργασίας, της απεργίας και της συλλογικής διαπραγμάτευσης θα γίνονται σεβαστά από όλους.

-Να εκσυγχρονίσει το εργατικό μας δίκαιο, επιλύοντας προβλήματα που διαπιστώθηκαν τα τελευταία 38 χρόνια (συνδικαλιστικός νόμος).

Το ΜΕΡΟΣ Ι επιφέρει μια ψηφιακή επανάσταση καθώς με το «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», καταργείται πλήθος εγγράφων. Θεσπίζεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας για την on-line παρακολούθηση του πραγματικού ωραρίου των εργαζομένων, την καταπολέμηση της «μαύρης εργασίας» και των απλήρωτων υπερωριών και τη διευκόλυνση της διευθέτησης του ωραρίου.

Το ΜΕΡΟΣ ΙΙ ενσωματώνει την Οδηγία περί ισορροπίας προσωπικής-επαγγελματικής ζωής με: ‘Αδεια τοκετού στον πατέρα 14 εργάσιμες.

Πρόσθετη 6μηνη γονική άδεια έως ότου το παιδί γίνει 8 ετών για όλους τους πατέρες και όσες μητέρες δεν λαμβάνουν ήδη την 6μηνη παροχή προστασίας μητρότητας. Από τους 6 μήνες, οι 2 πρώτοι πληρώνονται από τον ΟΑΕΔ με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό. ‘Αδεια φροντίδας ανήμπορου γονέα, παιδιού, αδελφού, συζύγου ή συντρόφου: 5 εργάσιμες ετησίως. ‘Αδεια ανώτερης βίας (για παρόμοιο λόγο): 2 εργάσιμες ετησίως. Διευκολύνσεις στους γονείς και φροντιστές με ανάγκη που τις ζητούν (τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο κλπ). Ειδικές ρυθμίσεις για γονείς διδύμων, τριδύμων κλπ και για μονογονεϊκές οικογένειες. Προστασία των νέων πατέρων κατά της απόλυσης, επί 2 μήνες από τον τοκετό για το 1ο παιδί, 4 για το 2ο και 6 για κάθε επόμενο.

Το ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ παρεμβαίνει στον συνδικαλιστικό νόμο, τον αναδιατάσσει και καταπολεμά χρόνιες υπερβολές του συνδικαλιστικού κινήματος. Ανάμεσα στ’ άλλα, α) καθίσταται προϋπόθεση για την άσκηση συνδικαλιστικού δικαιώματος, η απογραφή στο ήδη νομοθετημένο Γενικό Μητρώο, β) η Γ.Σ. των συνδικαλιστικών οργανώσεων πρέπει να παρέχει πραγματική πρακτική δυνατότητα συμμετοχής και ψήφου εξ αποστάσεως, ηλεκτρονικώς, ιδίως για τη λήψη απόφασης απεργίας, στην προειδοποίηση για απεργία θα πρέπει να αναφέρονται και τα αιτήματα και οι λόγοι που τα θεμελιώνουν, γ) το προσωπικό στοιχειώδους λειτουργίας, που πρέπει να εξακολουθεί να εργάζεται σε περίπτωση απεργίας στις επιχειρήσεις που η λειτουργία τους είναι κρίσιμη για το κοινωνικό σύνολο, στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ΝΠΔΔ, ορίζεται σε τουλάχιστον 40%, δ) αν εκπρόσωπος εργοδότη παραλείψει να κάνει όλα όσα πρέπει για να καθοριστεί το προσωπικό στοιχειώδους λειτουργίας, τελεί ποινικώς κολάσιμη πράξη, ε) απαγορεύονται οι καταλήψεις χώρων και εισόδων και η άσκηση ψυχολογικής ή σωματικής βίας. Αν λάβουν χώρα, η απεργία καθίσταται παράνομη. Όσοι μετέχουν σε κατάληψη ή βιαιοπραγούν, τελούν ποινικώς κολάσιμη πράξη.

Το ΜΕΡΟΣ ΙV ανάμεσα στα άλλα προβλέπει ότι οι Μεσολαβητές – Διαιτητές του ΟΜΕΔ γίνονται αποκλειστικής απασχόλησης.

Το ΜΕΡΟΣ V ανάμεσα στα άλλα προβλέπει: i) κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν εργαζομένους ως 10 ώρες ημερησίως κατά μέγιστο, χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός του ίδιου 6μήνου εξοφλούν τις ώρες με αντίστοιχη μείωση ωρών ή ρεπό ή ημέρες άδειας, ii) αύξηση των ωρών των νόμιμων υπερωριών, iii) προσθήκη επιχειρήσεων και εργασιών στη λίστα που ήδη επιτρέπει την εργασία την Κυριακή, iv) προσθήκη της 1ης Ιανουαρίου και της 28ης Οκτωβρίου στις υποχρεωτικές αργίες, v) κατάργηση της αναχρονιστικής διάκρισης αποζημιώσεων απόλυσης μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, vi) θεσμοθέτηση δικαιώματος, μετά την προειδοποίηση για απόλυση και μέχρι αυτήν, ο εργοδότης να δικαιούται να αξιώσει να μην προσέρχεται ο εργαζόμενος στην εργασία, αλλά βεβαίως να μισθοδοτείται.

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μάκης Βορίδης παρουσίασε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/633 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στον πρωτογενή τομέα.

Ειδικότερα, καθορίζονται οι κατ’ ελάχιστον απαγορευμένες αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις σχέσεις μεταξύ αγοραστών και προμηθευτών στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, δηλαδή μεταξύ παραγωγών και μεταποιητών αγροτικών προϊόντων αφ’ ενός και επιχειρήσεων αγοραστών (super market κλπ) αφ’ ετέρου.

Παράλληλα θεσπίζονται ελάχιστοι κανόνες σχετικά με την επιβολή των απαγορεύσεων και ρυθμίσεων αυτών και τον συντονισμό μεταξύ των Αρχών επιβολής.

Ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Στέλιος Πέτσας παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1808 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Νοεμβρίου 2018 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και άλλες ρυθμίσεις της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης παρουσίασε την πορεία προετοιμασίας και βασικών παραμέτρων του ελληνικού σχεδίου για το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.

Τα βασικά στοιχεία αφορούν:

-Τη μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία.

-Τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ενδεικτικά έργα & προγράμματα: Γρήγορα δίκτυα /Διάδρομοι 5G. Έξυπνες Πόλεις. Ψηφιακός μετασχηματισμός των δημόσιων υπηρεσιών. Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων. Υπερ-αποσβέσεις επενδύσεων για ψηφιοποίηση.

– Την απασχόληση, δεξιότητες, κοινωνική συνοχή.

– Τις ιδιωτικές επενδύσεις και τον μετασχηματισμό της οικονομίας.

– Τα χρονοδιάγραμμα προετοιμασίας και υποβολής του Πλάνου Ανάκαμψης.

– Την τελική φάση αξιολόγησης και επιλογής έργων για το Πλάνο Ανάκαμψης.

Επιλογή μέλους της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων προτεινόμενου από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής πρότεινε την τροποποίηση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου ως προς τη σύσταση και συγκρότηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής, της οποίας θα προεδρεύει πλέον ο ίδιος. Περαιτέρω προσαρμόσθηκε η σύνθεση της Κυβερνητικής Επιτροπής στις αλλαγές του κυβερνητικού σχήματος που έλαβαν χώρα τον περασμένο Αύγουστο.