Ψήφο εμπιστοσύνης στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ δίνουν όλο και περισσότεροι καταναλωτές εν μέσω πανδημίας, καθώς σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι 1-2% το 2019.
Στο πλαίσιο αυτό, οι πωλήσεις του e-supermarkets υπερδιπλασιάστηκαν το 2020 αγγίζοντας τα 100 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την Convert Group, έναντι 46,7 εκατ. ευρώ το 2019. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη αν ληφθούν υπόψη και τα συνοικιακά καταστήματα κ.λπ.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το βασικό πλεονέκτημα των διαδικτυακών αγορών, όπως αναγνωρίζεται από το ευρύ κοινό (ανεξάρτητα από το αν είναι αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ), είναι η ασφάλεια από τον κορονοϊό σε ποσοστό 40%. Ακολουθεί η ευκολία των αγορών με 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%.

Μάλιστα, το γεγονός ότι 1 στους 4 καταναλωτές δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των online αγορών αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς. Ακόμα πιο σημαντικά ευρήματα όμως παρέχει η περαιτέρω ανάλυση στο εστιασμένο δείγμα όσων αποτελούν αγοραστές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Σε αυτή την περίπτωση, τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών παραμένουν στην ίδια σειρά, αλλά με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά. Το 71% θεωρεί ότι παρέχουν ασφάλεια από τον κορονοϊό, το 63% την ευκολία των αγορών, το 41% ταχύτητα αγορών.

Οσον αφορά στην επιλογή του σημείου ηλεκτρονικής πώλησης, είναι αξιοσημείωτο ότι η πλειονότητα σε ποσοστό 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ, από την οποία αγοράζει και εκτός Διαδικτύου, από τα φυσικά της καταστήματα. Αθροιστικά, ηλεκτρονικό κατάστημα αλυσίδας με φυσικό δίκτυο θα επέλεγε το 66% (52% της ίδιας αλυσίδας και 14% άλλης αλυσίδας)μ 2 στους 3 καταναλωτές, κάτι που δείχνει τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές στην αξιοπιστία του φυσικού καταστήματος. Μόλις 11% θα επέλεγε ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς βρίσκεται με ποσοστό 21% η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων, όπως είναι το e-food και το box. Το νέο αυτό μοντέλο αγορών που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος.

Οι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι χρήστες να κάνουν τις αγορές τους είναι επίσης ενδιαφέροντες. Η δωρεάν αποστολή προϊόντων θεωρείται πρακτικά δεδομένη από την πλευρά των πελατών με ποσοστό 73%. Η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και των προϊόντων ψυγείου με ποσοστό 71% είναι κάτι που φαίνεται να αποτελεί ουσιαστική απαίτηση του κοινού και βασικό παράγοντα διαφοροποίησης. Σημαντικοί επίσης παράγοντες είναι η ταχύτητα παράδοσης με 69%, οι τιμές των προϊόντων και η ευκολία χρήσης του site ή της εφαρμογής του τηλεφώνου με επίσης 69%. Αντίθετα, υπηρεσίες όπως είναι η παραλαβή από το κατάστημα και η παρακολούθηση παραγγελίας δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον, με χαμηλά ποσοστά 38% και 43% αντίστοιχα.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου