Συνέντευξη εφ όλης της ύλης έδωσε “Στο Κόκκινο” ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Ο υπουργός μίλησε για όλα τα καυτά θέματα που αφορούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Αναλυτικά, όλη η συνέντευξη:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε ευθύς αμέσως στο Υπουργείο Μεταφορών να δώσουμε τον λόγο στον Υπουργό τον κ. Σπίρτζη. Καλό σας μεσημέρι. Απ’ ότι φαίνεται πάμε για μια μετωπική σύγκρουση και εγώ θα ήθελα να θέσω συγκεκριμένα ερωτήματα, γιατί πραγματικά κι εγώ δεν το έχω λυμένο τι πραγματικά συμβαίνει γιατί υπάρχουν μερικά αληθοφανή ζητήματα. Ακούσατε, δεν ξέρω αν ακούσατε πριν από λίγο τον πρόεδρο της Ένωσης των Εργαζομένων στον ΗΣΑΠ, που μίλησε εδώ. Επί της ουσίας λέει δύο πράγματα: Ένα, αν μεταφερθούν οι πόροι από τις εμπορικές χρήσεις που έχουν οι σταθμοί και οι συρμοί στον ΟΑΣΑ χάνουν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι από χρήματα, που θα μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν για τις λειτουργικές, για το συγκοινωνιακό έργο και βάζει επίσης και ένα άλλο ζήτημα, ότι θα αναλάβουν οι ίδιοι να ξεπληρώσουν τοκοχρεολύσια για δάνεια, τα οποία έχουν ληφθεί για την κατασκευή του δικτύου. Πρώτο ερώτημα δικό μου. Ο ΟΑΣΑ είναι δημόσιο, η ΣΤΑΣΥ είναι δημόσιο …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι μόνο το ότι είναι δημόσια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι το λέω για να ολοκληρώσω την ερώτηση μου. Ποια είναι αυτή η λογική που λέει παίρνω πόρους από τον ένα δημόσιο φορέα και τους μεταφέρω σε έναν άλλο δημόσιο φορέα. Αν ο ένας ήταν ιδιωτικός και ο άλλος δημόσιος είχε μια λογική. Ποιες ανάγκες λοιπόν εσάς είναι αυτές που σας οδηγούν να αφαιρέσετε πόρους από την εμπορευματική εκμετάλλευση στους σταθμούς του μετρό, του ΗΣΑΠ, του τραμ και να τις παραχωρήσετε στον ΟΑΣΑ. Τι έχει γίνει μέχρι τώρα που τους αφαιρείτε τους πόρους; Ήδη αφαιρείτε την διαχείριση των πόρων από την ΣΤΑΣΥ. Που φαίνεται ότι δεν εμπιστεύεστε την ΣΤΑΣΥ και εμπιστεύεστε τον ΟΑΣΑ; Ερωτήματα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι καθόλου έτσι. Να ξεκινήσουμε για το εάν αφαιρούμε πόρους, γιατί αυτό ήταν μια διαπίστωση των εργαζομένων που δεν ισχύει. Δεν ισχύει ούτε για το ρόλο που παίζει ο ΟΑΣΑ και η ΣΤΑΣΥ, ούτε για την ουσία του θέματος. Η ΣΤΑΣΥ είναι θυγατρική εταιρεία του ΟΑΣΑ. Ο ΟΑΣΑ χρήματα δίνει στις δύο θυγατρικές του και στα έξοδα λειτουργίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η δεύτερη ποια είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η ΟΣΥ των λεωφορείων, των τρόλεϊ, των οδικών μέσων μαζικής μεταφοράς. Επομένως δεν μπαίνει κάποιο θέμα αν χάνονται οι πόροι από τη ΣΤΑΣΥ. Καταρχάς μόνο και μόνο ότι έχουμε να κάνουμε με φορείς, που ο ένας ανήκει στον άλλο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι λέτε η μία εταιρεία είναι μητρική και η άλλη θυγατρική. Άρα έχουν ενιαίο στόχο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Άρα δεν μπαίνει τέτοιο θέμα. Το δεύτερο δεν αφαιρούμε καμία διαχείριση. Δεν υπάρχει διαχείριση αυτή τη στιγμή ή αν θέλετε για να το διατυπώσουμε καλύτερα, υπάρχει μια διαχείριση όλα αυτά τα χρόνια, δεκαετίας, στα όρια της παρανομίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή; Να ρωτήσω πολύ συγκεκριμένα: Περνάμε από τους σταθμούς του μετρό, βλέπουμε διαφημίσεις. Περνάμε από το σταθμό του Συντάγματος, βλέπουμε να οργανώνονται διάφορα παζάρια, εκθέσεις κτλ. Από την εμπορική χρήση του σταθμού του συγκεκριμένου ποιος ωφελείται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από τη συγκεκριμένη χρήση θα έπρεπε να ωφελείται η Αττικό Μετρό, η οποία είναι και υποχρεωμένη να αποδίδει τα δάνεια και τους τόκους του δανείου που έχει λάβει για να γίνει το μετρό. Όλα αυτά τα χρόνια έπρεπε να γίνουν συμβάσεις μεταξύ της Αττικό Μετρό και της ΣΤΑΣΥ που δεν έχουν γίνει. Αυτό ανήκει στην περιουσία της Αττικό Μετρό. Επομένως δεν καταλαβαίνω πραγματικά, τα συνδικαλιστικά αιτήματα που λένε ότι μεταφέρουμε πόρους ή μεταφέρουμε δραστηριότητες κάπου αλλού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε λοιπόν κ. Σπίρτζη ότι θα έπρεπε λέτε, να το έχει η Αττικό Μετρό, η οποία όμως δεν το έχει. Ποιος το έχει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παράνομα η ΣΤΑΣΥ. Δηλαδή η ΣΤΑΣΥ παράνομα εκμεταλλεύεται περιουσία της Αττικό Μετρό, χωρίς να δίνει ένα ευρώ. Και εγώ θα το ξεπερνούσα αυτό ξέρετε, αν η διαχείριση αυτή που γινόταν όλα αυτά τα χρόνια, έφερνε τα αποτελέσματα, που έπρεπε να φέρει. Υπάρχουν λοιπόν συγκεκριμένες διαδικασίες και συγκεκριμένα οικονομικά αποτελέσματα, που εγώ θα σας αναφέρω και θα βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματα του για αυτά που είπατε αμέσως πριν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδαμε στοιχεία χθες, που ήταν αναρτημένα στην Εφημερίδα των Συντακτών, που πρακτικά επιβεβαιώνουν ότι ενώ θα μπορούσε να είναι μαγαζί γωνία, να το πω έτσι, τελικά η εμπορική χρήση δεν αποδίδει τα αναμενόμενα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς. Η ενοικίαση του Σταθμού του Συντάγματος, που περνούμε όλοι μας και βλέπουμε τον τρόπο που αξιοποιείται, φέρνει στη ΣΤΑΣΥ, χωρίς σύμβαση, ένα εκατομμύριο το χρόνο. Μπορεί κανείς να διανοηθεί έναν αντίστοιχο χώρο στην πιο ακριβή περιοχή της Ελλάδας να φέρνει ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο; Μπορούμε να δούμε αντίστοιχες χρήσεις καταστημάτων ή αντίστοιχων χώρων στην περιοχή, για να καταλάβουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό τι ήταν; Κακό μανατζάρισμα; Κακή διαχείριση ή πρόθεση καταλογίζετε εσείς στην ΣΤΑΣΥ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε να σας πω. Πιστεύω ότι ο κάθε φορέας και ο κάθε οργανισμός είναι προσανατολισμένος σε ένα συγκεκριμένο έργο. Η ΣΤΑΣΥ είναι προσανατολισμένη και πρέπει να είναι προσανατολισμένη, στο πως παρέχει ποιοτικότερο συγκοινωνιακό έργο στα μέσα σταθερής τροχιάς. Δεν είναι ούτε διαφημιστική εταιρεία, ούτε το τμήμα που έχει συγκροτήσει όλα αυτά τα χρόνια έχει ανθρώπους που εξειδικεύονται στη διαφήμιση και στην ανεύρεση πελατών ή διαδικασιών, που θα επιτρέψουν μια καλύτερη διαχείριση αυτού του κομματιού της περιουσίας της Αττικό Μετρό. Και πιστεύω, ότι πρέπει να υπάρχει μια ενιαία στρατηγική και ενιαίοι κανόνες στις τρεις εταιρείες που υπάρχουν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν μπορεί δηλαδή να έχουμε άλλο σύστημα για τις διαφημίσεις στα λεωφορεία, στην εταιρεία ΟΣΥ, άλλο σύστημα και άλλες διαδικασίες στην εταιρεία ΣΤΑΣΥ και όλα αυτά να είναι και στον αέρα, γιατί δεν υπάρχουν συμβάσεις με αυτόν που ανήκει η περιουσία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λοιπόν εσείς λέτε ότι βάζετε τέλος σε μια παραβατική συμπεριφορά που θα έπρεπε να το έχει η Αττικό Μετρό. Το παίρνει όλο ο ΟΑΣΑ, που είναι η μητρική.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια. Ποιος είπε ότι το παίρνει όλο. Απορώ γιατί μετά τη συνάντηση που κάναμε με τους προέδρους και τα στελέχη των σωματείων, υπάρχουν ακόμη τέτοιες απορίες. Η νομοθετική πρωτοβουλία που έγινε, επιτρέπει, εκτός από τη ΣΤΑΣΥ, η Αττικό Μετρό να έχει συμβάσεις και με τη μητρική της εταιρεία τον ΟΑΣΑ. Αυτό σημαίνει ότι κάποια θέματα μπορεί να τα διαχειρίζεται ο ΟΑΣΑ. Κάποια άλλα η ΣΤΑΣΥ και κάποια άλλα η Αττικό Μετρό. Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω, ποιος είναι ο λόγος της απεργίας των εργαζομένων και των κινητοποιήσεων τους. Και ποιες είναι και οι ανησυχίες τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ανησυχία τους είναι ότι εάν ενδεχομένως δεν έχουν αυξημένα έσοδα από τη χρήση αυτή, μήπως λοιπόν αυτό γίνει πρόσχημα, Δούρειος Ίππος για την απαξίωση του οργανισμού και την μελλοντική του ιδιωτικοποίηση. Αυτό είπε ο κ. Ρενιέρης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να τα δούμε λίγο, γιατί ο κ. Ρενιέρης τα έχει ακούσει αυτά που σας λέω και οι υπόλοιποι πρόεδροι και μάλλον δεν θέλουν να τα ακούσουν. Μέσα στη νομοθετική πρωτοβουλία που πήραμε, κλειδώνουν αυτά τα ποσά υποχρεωτικά αν οι συμβάσεις γίνουν με τον ΟΑΣΑ και δεν παραμείνουν με τη ΣΤΑΣΥ, να εγγράφονται ως έσοδα του προϋπολογισμού της ΣΤΑΣΥ, παρότι αυτό, όπως καταλαβαίνετε είναι λίγο παλαβό, όταν η ΣΤΑΣΥ και η ΟΣΥ επιδοτείται από τον ΟΑΣΑ, οι προϋπολογισμοί τους εγκρίνονται από τα δύο συναρμόδια υπουργεία το Μεταφορών και το Οικονομικών και επιδοτείται η λειτουργία τους. Πέρα από αυτά, για να μην υπάρχει καμία τέτοιου είδους αμφιβολία, μέσα στη ρύθμιση υπάρχει πρόβλεψη, του ότι εγγράφονται ως έσοδα στον προϋπολογισμό της ΣΤΑΣΥ. Πάμε τώρα λίγο για την ιδιωτικοποίηση. Μέχρι τώρα οι ιδιωτικοποιήσεις σε αντίστοιχους οργανισμούς, έχουν γίνει για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Γιατί επιβλήθηκαν αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις; Επιβλήθηκαν, διότι κατηγορήθηκε ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Επιβλήθηκε λοιπόν να σπάσει αυτός ο οργανισμός σε πέντε εταιρείες και το κομμάτι που κατηγορούνταν για αυτή την κρατική επιδότηση, ιδιωτικοποιήθηκε. Δεν θα επιτρέψουμε εμείς να γίνει κάτι αντίστοιχο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πιστεύουμε ότι όσοι δεν είναι σε αυτή την κατεύθυνση που εμείς επιχειρούμε, βαδίζουν και στηρίζουν τις ακραίες νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις που θέλουν την ιδιωτικοποίηση αυτών των φορέων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ένα τελευταίο ερώτημα κ. Σπίρτζη για να ολοκληρώσουμε. Τα αποθεματικά αυτών των συγκεκριμένων φορέων ανήκουν στο υπερταμείο; Δηλαδή τα αποθεματικά της ΣΤΑΣΥ, του ΟΑΣΑ και λοιπά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχουν αποθεματικά αυτών των φορέων με την έννοια της σώρευσης κεφαλαίου. Αυτοί οι φορείς επιδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΟΑΣΑ, με δεκάδες εκατομμύρια το χρόνο, προκειμένου να διατηρήσουμε και το κοινωνικό έργο που κάνουν αυτοί οι φορείς και χαμηλά το εισιτήριο, για να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν οι πολίτες.
Για ποια αποθεματικά μιλάμε; Εμείς, η πολιτική που έχουμε, είναι προφανές, ότι δεν είναι στη λογική της ΝΔ και των νεοφιλελεύθερων απόψεων: δηλαδή της ιδιωτικοποίησης, και όλων των υπολοίπων που επιχείρησε η Κυβέρνηση Σαμαρά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, των απολύσεων που είχαν γίνει στους χώρους, γιατί πήραμε πίσω το προσωπικό που είχαν απολύσει. Άρα σε καμία περίπτωση, δεν είναι και στη λογική να παραμείνουν τα κακώς κείμενα είτε αφορούν διαδικασίες, είτε αφορούν λειτουργίες, ως έχουν. Δεν γίνεται σε καμιά περίπτωση δηλαδή να διατηρήσουμε ένα καθεστώς που φέρνει έσοδα 1 εκατομμύριο ευρώ το χρόνο από την αξιοποίηση του σταθμού του Συντάγματος, που φέρνει 451.000 ευρώ έσοδα από όλα τα πλαίσια και τα πάνελ, των σταθμών παντού, και αυτά τα έσοδα που σας λέω, δεν είναι τα καθαρά έσοδα.
Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να καταλάβουμε πως γίνεται από τα ΑΤΜ να έχουμε μόνο 1 εκατομμύριο έσοδα το χρόνο, από την κινητή τηλεφωνία 1,5 εκατ. ευρώ το χρόνο όταν κάθε μέρα μετακινούνται 1 εκατομμύρια επιβάτες, με το μετρό. Και δεν μπορώ να καταλάβω πως σε κάποιους από αυτούς τους τομείς δεν πρέπει να έχουμε μια ενιαία πολιτική, μαζί με το μετρό, τον ΗΣΑΠ και το τραμ και με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, ώστε να πετύχουμε ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών. Αυτά μόνο κακοπροαίρετος μπορεί να μην τα βλέπει.
Άρα ναι μεν δε θα συμβάλλουμε στην πολιτική των νεοφιλελεύθερων κύκλων που θέλουν ιδιωτικοποίηση των οργανισμών και την απαξίωση τους, αλλά δεν θα συνεχίσουμε, πολιτικές διαδικασίες και αντιλήψεις, που τινάζουν με την πολιτική των ακραίων νεοφιλελεύθερων κύκλων, φέροντας σε αδιέξοδο τη λειτουργία αυτών των συγκοινωνιών. Κι αυτό είναι ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ.