Η ΑΑΔΕ εισάγει ένα νέο ψηφιακό εργαλείο για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης προϊόντων και της φοροδιαφυγής: το ψηφιακό δελτίο αποστολής, το οποίο καθίσταται υποχρεωτικό από τις 2 Ιουνίου 2025 για τις επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 200.000 ευρώ. Από την 1η Δεκεμβρίου 2025, η υποχρέωση θα επεκταθεί σε όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις.
Η μη συμμόρφωση με το νέο μέτρο θα επιφέρει αυστηρές κυρώσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπονται πρόστιμα ύψους 500 ευρώ ανά έλεγχο για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία και 1.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει ήδη προαναγγελθεί –αν και δεν έχει ακόμη θεσπιστεί νομοθετικά– η πρόθεση να αυξηθούν σημαντικά τα πρόστιμα: στα 5.000 ευρώ για απλογραφικά και στα 10.000 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία.
Βάσει της τελευταίας κοινής υπουργικής απόφασης του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα, και του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, με στόχο την πλήρη κάλυψη της αγοράς και την ενίσχυση της διαφάνειας στις συναλλαγές.
Πρώτη περίοδος: Από τις 2 Ιουνίου 2025 το μέτρο το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά θα είναι υποχρεωτικό για:
– Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, εξαιρουμένων των οντοτήτων που το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, είναι θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας και κάνουν χρήση του εμπορικού – λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της μητρικής αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά και συναφή υλικά ανεξαρτήτως τζίρου. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, θα διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, θα ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Δεύτερη περίοδος: Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Οι εξαιρέσεις
Από το ψηφιακό δελτίο αποστολής εξαιρούνται μεταξύ άλλων:
– Οι αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ
– Τα φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά για συναλλαγές έως 10.000 ευρώ
– Οι δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων
– Οι διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
– Οι διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
– Η διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
– Η διακίνηση παγίων υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους) και διακίνηση ανταλλακτικών παγίων μεταξύ των εγκαταστάσεων της οντότητας, εφόσον δεν αποτελούν γι’ αυτήν αντικείμενο εμπορίας και προορίζονται αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις εγκαταστάσεις της
– Η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης της οντότητας ή μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων αυτής, οι οποίες απέχουν έως και 10 χιλιόμετρα μεταξύ τους
– Η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές που παρακολουθείται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα «Εύδοξος»,
– Οι συναλλαγές λιανικής εφόσον συνοδεύονται από παραστατικό αξίας, με εξαίρεση τις διακινήσεις μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών καθώς και τις διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων),
– Η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των ειδών αυτών.
Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες ειδήσεις