Οι προσδοκίες για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τον ΕΦΚΑ μειώνονται, με το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) να εστιάζει πλέον σε συγκεκριμένες ομάδες οφειλετών, από τους οποίους θεωρεί ότι υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες είσπραξης.

Με βάση την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ, γίνεται σαφής διαχωρισμός μεταξύ των χρεών που έχουν ελάχιστες ή μηδενικές πιθανότητες είσπραξης και εκείνων που είναι πιο ρεαλιστικό να εισπραχθούν. Έχει παρατηρηθεί ότι πολλές από τις οφειλές που έχουν καταχωρηθεί στο ΚΕΑΟ παρουσιάζουν πολύ χαμηλή εισπραξιμότητα.

Το ΚΕΑΟ έχει αναπτύξει μια μεθοδολογία που βασίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει τον εντοπισμό των οφειλών με χαμηλή εισπραξιμότητα, εξετάζοντας ενδελεχώς τις πιθανές πηγές αποπληρωμής και χρησιμοποιώντας κάθε μέσο για να επιτευχθεί η είσπραξη. Μόλις εξαντληθούν όλα τα διαθέσιμα μέσα, οι υπηρεσίες του ΚΕΑΟ μπορούν να προτείνουν τον χαρακτηρισμό μιας οφειλής ως μη εισπράξιμης.

Παραδείγματα τέτοιων οφειλών περιλαμβάνουν εκείνες για τις οποίες έχουν ληφθεί επανειλημμένα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης χωρίς επιτυχία, χρέη από άτομα που έχουν αποβιώσει και οι κληρονόμοι έχουν αποποιηθεί την περιουσία, καθώς και χρέη από επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει ή δεν λειτουργούν πλέον.

Για τη διαχείριση των οφειλών εφαρμόζονται ενιαίες διαδικασίες για το σύνολο των οφειλετών, οι οποίες περιλαμβάνουν τα ακόλουθα βήματα:

  • Ενημέρωση του οφειλέτη. Στον οφειλέτη που εντάσσεται στο Κ.Ε.Α.Ο. αποστέλλεται η «Ατομική Ειδοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών» με την οποία ενημερώνεται ότι η οφειλή του έχει μεταφερθεί στο Κ.Ε.Α.Ο. και ότι αν δεν ανταποκριθεί εντός 20 ημερών με εξόφληση ή διακανονισμό θα ξεκινήσει η διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης. Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. οι προσκλήσεις και οι Ατομικές Ειδοποιήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του e-Ε.Φ.Κ.Α.
  • Η αποστολή των ειδοποιήσεων γίνεται και μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή.
  • Εντοπισμός οφειλετών σε βάρος των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα. Οι Υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο., εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους.
  • Αξιολόγηση και δημιουργία προφίλ οφειλέτη. Πριν τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. κλπ.

Κατόπιν καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής με κριτήρια όπως είναι:

  • Τo ύψος της οφειλής: ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου.
  • Η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής, ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή.
  • Η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.

Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες ειδήσεις