Αρχική Ελλάδα Προς νέο διαγωνισμό τον Φεβρουάριο για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά

Προς νέο διαγωνισμό τον Φεβρουάριο για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μέχρι τον προσεχή Φεβρουάριο αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός για την πώληση του ενεργητικού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μετά τη χθεσινή ομόφωνη απόφαση των πιστωτών να απορρίψουν την προσφορά της Pyletech Shipyards του Ομίλου North Star του Έλληνα εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου ύψους 15,1 εκατ. ευρώ.

Στη χθεσινή συνέλευση έλαβαν μέρος ως πιστωτές το Ελληνικό Δημόσιο, η Τράπεζα Πειραιώς και οι εργαζόμενοι. Η συνέλευση ομόφωνα αποφάσισε να απορρίψει την προσφορά του Ομίλου Πριόβολου ως μη συμφέρουσα, αφού πρώτα δέχθηκε ότι υπάρχει μία προσφορά.

Ωστόσο, πολλά θέματα θα πρέπει να επανεξετασθούν από την ειδική διαχείριση και την κυβέρνηση προκειμένου τη δεύτερη φορά ο διαγωνισμός να στεφθεί με επιτυχία, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η νέα διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τέλη Μαρτίου που λήγει και η θητεία της ειδικής διαχείρισης.

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής

Ανοιχτά θέματα

Τα θέματα που τίθενται είναι αν ο νέος διαγωνισμός θα συμπέσει με τον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ για το υπόλοιπο ακίνητο των ναυπηγείων που είναι προγραμματισμένος για τις 5 Φεβρουαρίου με ελάχιστο τίμημα 55 εκατ. ευρώ. Επίσης, αναμένεται να εξετασθεί αν θα αλλάξει κάτι στη νομοθεσία περί ειδικής διαχείρισης όπως ζητούν και οι εργαζόμενοι, οι οποίοι προτείνουν να υπάρχει ελάχιστο τίμημα, όπως επίσης και ανεξαρτήτως του αριθμού των προσφορών να αποφασίζουν οι πιστωτές και όχι τα δικαστήρια για την αποδοχή ή όχι της υψηλότερης προσφοράς.

Όμως, οι προαναφερόμενες προτάσεις δεν «απαντούν» στο ερώτημα γιατί ένας νέος διαγωνισμός θα προσελκύσει νέες και υψηλότερες προσφορές εάν δεν αλλάξει κάτι δραματικά στους όρους και το περιεχόμενο της νέας προκήρυξης.

Υπενθυμίζεται ότι η Pyletech Shipyards κατέθεσε μία προσφορά ύψους 15,1 εκατ. ευρώ, ενώ ο όμιλος ΟΝΕΧ κατέθεσε μια συμβολική προσφορά ύψους 1 εκατ. ευρώ.

Τα κριτήρια της North Star

Ο Όμιλος της North Star με σχετικές ανακοινώσεις επιχειρηματολόγησε πριν από λίγες ημέρες γιατί κατέθεσε τη συγκεκριμένη προσφορά, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι βασίστηκε κυρίως στα εξής κριτήρια:

* στην αντικειμενική εκτίμηση της αξίας των χώρων, με βάση και τις προηγούμενες πραγματικές πωλήσεις εκτάσεων του ναυπηγείου που έγιναν από τον εκκαθαριστή,

* στην κατάσταση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων, που στην πλειοψηφία τους είναι κατασκευής των δεκαετιών του ’60 και ’70 και παραμένουν ασυντήρητες τα τελευταία 8-10 χρόνια,

* στη συγκριτική ανάλυση της αποτίμησης ανάλογων ναυπηγικών εγκαταστάσεων στην Ευρώπη, αλλά και διεθνώς.

Η εταιρεία σημειώνει ότι η προσφορά της είναι μειωμένη κατά 9 εκατομμύρια ευρώ, «ποσό που αναγκαστικά θα πρέπει να πληρωθεί από τον νέο ιδιοκτήτη εντός μηνός και αφορά τα μη καταβληθέντα πρόστιμα τακτοποίησης των αυθαιρέτων ακινήτων και εγκαταστάσεων του ναυπηγείου και την απόκτηση της άδειας πυρασφάλειας».

Διευκρινίσεις

Η Pyletech Shipyards του Ομίλου North Star Group διευκρινίζει απαντώντας σε ερωτήματα δημοσιογράφων τα εξής:

* Η πωλούμενη από τον εκκαθαριστή έκταση είναι 350 στρεμμάτων, δηλαδή περίπου το 50% του ενιαίου πρώην ναυπηγείου. Η υπόλοιπη έκταση ανήκει στην ΕΤΑΔ και διατίθεται σε νέο διαγωνισμό.

* Ήδη έχουν πωληθεί από τον εκκαθαριστή της ΕΝΑΕ σε διάφορους αγοραστές 116 στρέμματα των πρώην ναυπηγείων έναντι 4,1 εκατ. ευρώ.

* Το ναυπηγείο διαθέτει μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (τη Νο.4, κατασκευής της δεκαετίας του 1960).

* Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν από δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για παλιοσίδερα (σκραπ).

* Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη -μαζί με τον αιγιαλό- έναντι 400.000 ευρώ τον χρόνο.

* Η δεξαμενή Νο.5 δεν περιλαμβάνεται σε αυτόν τον διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ και θα διατεθεί σε νέο διαγωνισμό.

* Με την πώληση η Ελλάδα θα απαλλαγεί από το πρόστιμο των 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης που της έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Από το 2012 τα εν λόγω πρόστιμα αθροιζόμενα ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος ONEX

Επίσης και ο όμιλος ΟΝΕΧ εξηγούσε πριν από λίγο καιρό με δική του ανακοίνωση γιατί κατέθεσε «μη ανταγωνιστική» και «συμβολικού χαρακτήρα» προσφορά. «Ο μοναδικός λόγος που το πράξαμε, όπως δηλώσαμε και επεξηγήσαμε στην προσφορά μας, ήταν για να διατηρήσουμε το έννομο δικαίωμα παρακολούθησης και επέμβασης στη διαδικασία, όπου και όταν αυτό απαιτηθεί» τονιζόταν στην ανακοίνωση.

Επίσης προστίθετο ότι «οι διευκρινίσεις που μας δόθηκαν στα πλαίσια της κλειστής και απόρρητης διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι 48 ώρες, προ της εκπνοής του διαγωνισμού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κρίναμε πως δεν μπόρεσαν να καλύψουν στο ελάχιστο τις απαιτήσεις μας, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του επιχειρηματικού πλάνου μας, με μοναδικό σκοπό μας τη διατήρηση της λειτουργίας των υπό πώληση υποδομών “Ναυπηγείων Σκαραμαγκά”, ως ναυπηγείο».

«Ο Όμιλός μας συμπλήρωνε ότι έχει ήδη αποκτήσει τα Ναυπηγεία Νεώριου Σύρου με αξία εξαγοράς μέσα από διαδικασία εξυγίανσης περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ διαπραγματεύεται την αξία απόκτησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω διαδικασίας εξυγίανσης περί τα 270 εκατομμύρια ευρώ».

«Ως εκ τούτου, αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε αποδεδειγμένα τις αξίες των ναυπηγείων της πατρίδας μας, κάτι το οποίο, αν η διαγωνιστική διαδικασία ικανοποιούσε τις ελάχιστες απαιτήσεις μας, θα είχαμε τη δυνατότητα για άλλη μια φορά, μέσα από μία ανταγωνιστική προσφορά μας, να καταθέσουμε ένα τίμημα αντάξιο του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας και ενός από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, τίμημα που δεν μπορεί φυσικά να υστερεί των προηγούμενων ιστορικά καταγεγραμμένων αξιών που προαναφέραμε», κατέληγε η ανακοίνωση.

Πάντως, δεν λείπουν και αυτοί που υποστηρίζουν ότι πολλά θα αλλάξουν αναφορικά με την αξία των ναυπηγείων, εφόσον «συνδεθούν» άμεσα με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του πολεμικού ναυτικού και την παραγωγή των νέων φρεγατών.

Η ανακοίνωση των εργαζομένων

Σε σχετική ανακοίνωση οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επισημαίνουν μεταξύ άλλων ότι η συνέλευση ομόφωνα αποφάσισε να απορρίψει την προσφορά του Ομίλου Πριόβολου ως μη συμφέρουσα και «ως απογοητευτικά χαμηλή, μη ανταποκρινόμενη ούτε στο ελάχιστο στην πραγματική αξία του Ναυπηγείου, και για το λόγο αυτό την απορρίπτει». Στη συνέχεια υπογραμμίζουν ότι «μετά την απόρριψη αυτή θα γίνει νέος διαγωνισμός με νέα προκήρυξη που θα δημοσιευθεί από τον Διαχειριστή εντός μάλλον του Ιανουαρίου.

Για τους όρους του νέου διαγωνισμού έχουμε ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών, ενώ ήδη έχουμε επισημάνει τόσο προς τους διαχειριστές όσο και προς την κυβέρνηση ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει ελάχιστη τιμή προσφοράς και παράλληλα δυνατότητα της συνέλευσης των πιστωτών να αποφασίζει για την αποδοχή ή όχι της ανώτερης προσφοράς, ακόμη και στην περίπτωση που θα υπάρχουν δύο ή περισσότερες προσφορές (σήμερα κατά τον νόμο η συνέλευση έχει λόγο μόνο αν υπάρχει μόνο μία προσφορά).

Στη συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών θα ζητήσουμε και πάλι να τεθεί ρητός δεσμευτικός όρος στη νέα προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μεταφορά των εργαζομένων στον νέο φορέα και θα ξαναθέσουμε το θέμα της πληρωμής των οφειλομένων στους εργαζόμενους από τα ποσά που επιδικάστηκαν από το ICC».