Αρχική Παιδεία Πανελλαδικές: Κάθε πέρυσι και καλύτερα

Πανελλαδικές: Κάθε πέρυσι και καλύτερα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Κάθε χρόνο κάποιο πρόβλημα παρουσιάζεται στις Πανελλαδικές και αναστατώνει γονείς και υποψηφίους, δημιουργώντας προβλήματα. Πέρυσι είχαμε την κατάργηση των ΤΕΙ και τα 133 νέα τμήματα που ίδρυσε ο κ. Γαβρόγλου. Αρκετοί υποψήφιοι μπερδεύτηκαν από τα ονόματα των πρώην ΤΕΙ που δεν έγιναν Πολυτεχνεία και δήλωσαν λάθος σχολές.

Φέτος το πρόβλημα εντάθηκε καθώς όλα τα τμήματα που ίδρυσε ο κ. Γαβρόγλου έγιναν μη αντίστοιχα για μετεγγραφή με τα παλαιά, με μία αιφνιδιαστική απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας μόλις στις 25/6, που ήταν λάθος για να εκδοθεί η σωστή στις 1/7. Πρόκειται για ένα διαχωρισμό των τμημάτων σε δύο κατηγορίες, που θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στους υποψηφίους που έπρεπε να δηλώνουν τις σχολές με το ΦΕΚ στο χέρι για να μην μπερδευτούν από τα τμήματα που είχαν το ίδιο όνομα, αλλά όχι τις ίδιες δυνατότητες μετεγγραφής.

Κάποιος υποψήφιος που ήθελε να σπουδάσει μαθηματικός, για παράδειγμα, δήλωνε τα τμήματα Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας Ιωαννίνων, Κρήτης Λαμίας, Καστοριάς και Σάμου και μετά διαπίστωνε ότι από τα τμήματα Λαμίας και Καστοριάς δεν έπαιρνε μετεγγραφή προς τα άλλα αλλά μόνο από Λαμία προς Καστοριά και τούμπαλιν. Φοβάμαι ότι θα έχουμε πολλά κλάματα όταν θα έρθει η ώρα των αιτήσεων για μετεγγραφή. Βλέπετε καταφέραμε να έχουμε συνώνυμα που δεν είναι ισοδύναμα και να μετατρέψουμε τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού σε πολύπλοκη διαδικασία.

Το δεύτερο πρόβλημα θα εμφανιστεί στα τέλη Αυγούστου όταν οι υποψήφιοι θα δουν τις βάσεις, θα δουν ότι έπιασαν τα μόρια της βάσης, αλλά κάποιοι από αυτούς θα διαπιστώσουν ότι δεν εισάγονται στη σχολή της οποίας έπιασαν τη βάση. Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσαμε να το καταφέρουμε αυτό. Τι θα συμβεί; Κάποιοι θα χαθούν στις ισοβαθμίες. Στον Πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων κάθε ομάδας προσανατολισμού που έχουν μόρια μεταξύ 15.000 και 15.250. Με την κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας η συνέπεια θα είναι να μην έχουμε διασπορά των μορίων στη βαθμολογική κλίμακα, αλλά μόνο αυτές τις τιμές που βλέπετε στην τελευταία γραμμή.

Επειδή οι δυνατές τιμές είναι 10 αν έχουμε ίδια κατανομή στις 10 τιμές θα έχουμε από 20 έως 40 υποψηφίους να ισοβαθμούν σε κάθε μία τιμή. Αυτό θα δημιουργήσει το φαινόμενο να έχουν τα μόρια για να εισαχθούν αλλά να μην εισάγονται. Για να μην αδικούμε κανένα πρόκειται για έργο της προηγούμενης κυβέρνησης και όχι της σημερινής. Το Υπουργείο Παιδείας αντιλήφθηκε το πρόβλημα και επαναφέρει από του χρόνου τους συντελεστές βαρύτητας και εξέδωσε μία απόφαση για να ρυθμίσει τις ισοβαθμίες. Δεν μπορούσε να επαναφέρει τους συντελεστές βαρύτητας στη μέση της χρονιάς γιατί θα υπήρχαν αντιδράσεις, αφού να αλλάζουν οι όροι του παιγνιδιού στη μέση του ματς δεν επιτρέπεται, αλλά κατά τη γνώμη μου αυτό θα ήταν το σωστό.

Το τρίτο πρόβλημα είναι η αναλογία των υποψηφίων του παλαιού και του νέου συστήματος που αδικεί τους υποψηφίους του 3ου πεδίου με το παλαιό σύστημα και τους υποψηφίους του 4ου πεδίου του νέου συστήματος, που είναι και στις δύο περιπτώσεις, περισσότεροι από το ποσοστό που τους δόθηκε. Αντιδράσεις υπάρχουν από τους υποψηφίους του 3ου πεδίου με το παλαιό, αλλά όχι από τους υποψηφίους του 4ου πεδίου με το νέο σύστημα. Για να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη που βλέπουμε στον πίνακα 2 κάναμε κάποιες παραδοχές. Από τους υποψηφίους που δηλώνουν σχολές του 3ου πεδίου πήραμε μόνο τους υποψηφίους που προέρχονται από τις θετικές σπουδές και εξετάστηκαν στη Βιολογία Προσανατολισμού και όχι στα Μαθηματικά.

Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι που μπορούν να δηλώσουν σχολές του 3ου πεδίου από το παλαιό είναι περισσότεροι. Πρόκειται για όσους εξετάστηκαν και στη Βιολογία Προσανατολισμού και στα Μαθηματικά και σε όσους εξετάστηκαν στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, προερχόμενοι από τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες ή από τις Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής. Όλοι αυτοί οι υποψήφιοι αφαιρέθηκαν για να μείνουν μόνο όσοι μπορούν να δηλώσουν σχολές μόνο του 3ου πεδίου, όπως και οι αντίστοιχοι του νέου συστήματος, ώστε να συγκρίνουμε παρόμοια πράγματα.

Συνεπώς οι υποψήφιοι που διεκδικούν θέση στο 3ο πεδίο με το παλαιό σύστημα είναι τουλάχιστον το 15,57% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων που διεκδικούν θέση στο 3ο Πεδίο. Στο 4ο Πεδίο οι υποψήφιοι που διεκδικούν θέση είναι το πολύ το 5,23% των υποψηφίων. Κάποιοι από αυτούς μπορεί να διεκδικούν θέση και στο 3ο πεδίο. Πάντως όσοι διεκδικούν θέση στο 4ο πεδίο είναι το πολύ 1292.

Η αδικία είναι προφανής. Δεν μπορεί, όμως, να κάνει κάτι το Υπουργείο Παιδείας αυτή την στιγμή. Γιατί αν αυξήσει τις θέσεις των υποψηφίων με το παλαιό σύστημα στο 3ο πεδίο, αν δηλαδή αποδώσει δικαιοσύνη, θα δεχθεί βροχή μηνύσεων από τους υποψηφίους του 3ου πεδίου με το  νέο σύστημα με το επιχείρημα ότι αλλάζει τους όρους διεκδίκησης μιας θέσης μετά το πέρας των εξετάσεων. Το ανάλογο και με τους υποψηφίους του 4ου πεδίου.

Το θέμα είναι να δούμε γιατί γίνονται όλα αυτά. Όλα αυτά γίνονται γιατί έχουμε αλλαγή του εξεταστικού συστήματος κάθε λίγο και λιγάκι. Σκεφτείτε ότι είχαμε νέο και παλαιό σύστημα το 2016 και το 2020, τη στιγμή που η χώρα βρισκόταν βαθιά μέσα στην κρίση. Αυτές οι αλλαγές δεν έλυσαν κανένα από τα προβλήματα που έχει διαχρονικά το σύστημα εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές και είναι επιγραμματικά η ύπαρξη σχολών στις οποίες εισάγονται υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα, οι κοινές σχολές δηλαδή, και η εισαγωγή σε σχολές με κριτήρια που δεν αντιστοιχούν στις απαιτήσεις σπουδών στη σχολή. Είναι βλέπετε υποχρεωμένες οι σχολές να “χωρέσουν” σε ένα από τα 4 πεδία. Είχαμε, δηλαδή, δύο αλλαγές συστημάτων εισαγωγής που όχι μόνο δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα, αλλά δημιούργησαν νέα, όπως διαβάζετε τόση ώρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι καμία αλλαγή δεν συνοδεύτηκε από μία μελέτη που να αναφέρει ότι τα προβλήματα που εντοπίστηκαν και λύνει το νέο σύστημα είναι αυτά, ώστε να μπορούμε να κρίνουμε αν επετεύχθησαν οι στόχοι.

Συνεχώς δημιουργούνται νέα προβλήματα, από αποσπασματικές πράξεις του Υπουργείου Παιδείας,  που τσακίζουν κάποιους υποψηφίους μόνο και μόνο για μικροπολιτικούς λόγους. Το 2022 όσοι υποψήφιοι του 1ου πεδίου θελήσουν να εξεταστούν για δεύτερη φορά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα πρέπει να ξεχάσουν την Κοινωνιολογία που διάβασαν και εξετάστηκαν το 2021 και να διαβάσουν εκ του μηδενός Λατινικά που οι συνυποψήφιοί τους θα έχουν διδαχθεί στη Β και στη Γ Λυκείου για να μπορέσουν να διεκδικήσουν εκ νέου θέση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Αυτό θα γίνει γιατί υπάρχει κόντρα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. Ο μεν ΣΥΡΙΖΑ έβαλε Κοινωνικές Επιστήμες και στη Β και στη Γ Λυκείου, η δε ΝΔ έβαλε Λατινικά και στη Β και στη Γ Λυκείου.

Η ιδέα να διδάσκονται στη μία τάξη το ένα μάθημα και στην άλλη το άλλο δεν πέρασε από το μυαλό τους. Αυτή την κόντρα χωρίς κανένα νόημα, πέραν της μικροπολιτικής νίκης του ενός εκ των δύο, θα την πληρώσουν οι υποψήφιοι του 2022 που θα εξεταστούν για δεύτερη φορά, γιατί δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα υπάρξει παλαιό και νέο σύστημα για ένα μάθημα και αν υπάρξει δεν θέλω να φανταστώ πως θα προσδιοριστεί το ποσοστό του παλαιού και του νέου συστήματος…

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή

πηγή Naftemporiki.gr