Τις δέκα μεταρρυθμίσεις κατά τον ένα χρόνο παρουσίας της στο υπουργείο Παιδείας παρουσιάζει η υπουργός, Νίκη Κεραμέως.

Σχετικό βίντεο αναρτήθηκε στην σελίδα του Υπουργείου, ενώ παρατίθενται και οι  «μεταρρυθμίσεις σε 10 βήματα».

Ειδικότερα:

1. Σύγχρονα νηπιαγωγεία για όλους
• Κάνουμε πράξη τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση (327 σε 332 δήμους για το 2020-2021).
• Υλοποιούμε νέες καινοτόμες πιλοτικές δράσεις:
– Εργαστήρια δεξιοτήτων: εμπλουτίζουμε τη δεξαμενή του προγράμματος με νέες θεματικές και βιωματική μάθηση.
– Δημιουργικές δραστηριότητες στα αγγλικά.

2. Πιο ευέλικτα, πιο αυτόνομα, πιο δημιουργικά Δημοτικά – Γυμνάσια – Λύκεια
• Εισάγουμε εργαστήρια δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα Δημοτικών και Γυμνασίων όπως εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες.
• Καλλιεργούμε ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής και τεχνολογίας και επιστήμης.
• Ενισχύουμε τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία (από το Σεπτέμβριο 2020 28 πρότυπα και 34 πειραματικά σχολεία).
• Διαμορφώνουμε ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς βία και αποκλεισμό, για όλους.

3. Νέα προγράμματα σπουδών σε Δημοτικά – Γυμνάσια – Λύκεια
• Δρομολογήσαμε νέα προγράμματα σπουδών για όλες τις βαθμίδες και τα γνωστικά αντικείμενα (123 νέα προγράμματα σπουδών, 140 νέα βιβλία στη γενική εκπαίδευση).
• Ενισχύσαμε τη διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων, της Φυσικής Αγωγής.
• Προωθήσαμε την εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικό ή εναλλακτικό τρόπο αξιολόγησης.
• Συστήσαμε το θεσμό της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο.

4. Επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση (ΕΕΚΔΒΜ) – Aπό λύση ανάγκης για λίγους, συνειδητή επιλογή για πολλούς
• Προετοιμάστηκε το νομοσχέδιο και ξεκίνησε η διαβούλευση με κοινωνικούς εταίρους και φορείς για ουσιαστική μεταρρύθμιση όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της ΕΕΚΔΒΜ:
– Καθιέρωση εθνικού συστήματος και πλαισίου διασφάλισης ποιότητας ΕΕΚΔΒΜ (Πρότυπα ΕΠΑΛ, Πειραματικά ΙΕΚ).
– Νέο σύστημα διακυβέρνησης, με ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον πυρήνα της μεταρρυθμιστικής στρατηγικής.
• Ενισχύσαμε την αυτονομία των ΙΕΚ.
• Αναπτύξαμε νέες τεχνολογίες για νησιωτικές περιοχές.

5. Ειδική αγωγή: στο επίκεντρο ο μαθητής
• Υλοποιούμε, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την προώθηση της ενταξιακής εκπαίδευσης.
• Συνεχίσαμε να επενδύουμε σε εκτενές ψηφιακό υλικό για καλύτερες συνθήκες προσβασιμότητας.
• Εισάγαμε τη νοηματική στην εκπαιδευτική τηλεόραση.

6. Επενδύουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιό μας: επιμορφώσεις, μόνιμοι διορισμοί & αξιολόγηση εκπαιδευτικών
• Καθιερώνουμε ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών μας.
• Επενδύουμε συνολικά 16 εκατομμύρια ευρώ σε επιμορφώσεις για βασικούς γραμματισμούς, για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, για τα νέα προγράμματα σπουδών. Επιπλέον 23 εκατ. ευρώ (2020-25) σε επιμορφώσεις για αυξημένες ψηφιακές δεξιότητες (ΤΠΕ Επιπέδου Β2).
• Ολοκληρώσαμε τη διαδικασία 4.500 μόνιμων διορισμών μέσω ΑΣΕΠ, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
• Ολοκληρώσαμε την κατάρτιση προσωρινών πινάκων για 10.500 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση, τους πρώτους μετά από 10 χρόνια.
• Θεσπίσαμε και υλοποιούμε την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου.

7. Απελευθερώνουμε τη δυναμική των Πανεπιστημίων μας
• Καταργήσαμε το άσυλο της ανομίας.
• Ιδρύσαμε την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) με ενισχυμένες αρμοδιότητες αξιολόγησης και κατάρτισης εθνικής στρατηγικής.
• Συνδέσαμε τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων με αντικειμενικά κριτήρια και κριτήρια ποιότητας.
• Απελευθερώσαμε τα μεταπτυχιακά προγράμματα και την έρευνα από τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.

8. Ενισχύουμε την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων μας – ανοίγουμε παράθυρο στον κόσμο
• Δώσαμε τη δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων (χωρίς υπογραφή Υπουργού και χωρίς απαραίτητη συνεργασία με ΔΙΠΑΕ).
• Διευρύναμε τις επιλογές: διπλά και κοινά προγράμματα, θερινά προγράμματα, ανταλλαγές με ξένα Πανεπιστήμια.
• Ανοίξαμε νέο δίαυλο συνεργασίας με 28 κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα των ΗΠΑ – ιστορικός αριθμός ενδιαφερόμενων πανεπιστημίων/ρεκόρ συμμετοχής σε πάνω από 100 χρόνια λειτουργίας του Ιnstitute of Ιnternational Εducation.

9. Ψηφιακός μετασχηματισμός
• Ενισχύσαμε τον τεχνολογικό εξοπλισμό των σχολείων μέσω ΕΣΠΑ και ανοικτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού (50.000 συσκευές, 12 εκατομμύρια ευρώ) και μέσω δωρεών ιδιωτών (20.200 συσκευές, 3 εκατομμύρια ευρώ).
– Παραλάβαμε 4.000 φορητές συσκευές στις σχολικές μονάδες (Ιούλιος 2019) και αυξάνονται σε 70.000 (Νοέμβριος 2020).
• Επενδύουμε στις ψηφιακές υποδομές και λειτουργίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
• Αναβαθμίζουμε τη σύνδεση internet (VDSL) σε πάνω από 6.000 σχολικές μονάδες (το έργο συνεχίζεται το Σεπτέμβριο).
• Καθιερώσαμε ψηφιακές αιτήσεις εγγραφής στα δημόσια νηπιαγωγεία.
– 87% των γονέων προτίμησαν την ψηφιακή εγγραφή των παιδιών τους σε νηπιαγωγεία.

10. Εξ αποστάσεως εκπαίδευση – η πρόκληση που έγινε ευκαιρία
• Διατηρήσαμε στενή την επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία για όλους τους μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές και εκπαιδευτικούς της χώρας.
– 120.000 ενεργοί εκπαιδευτικοί στη σύγχρονη τηλεκπαίδευση.
– 40.000 σύγχρονες ψηφιακές τάξεις και 765.000 συμμετοχές μαθητών την ημέρα.
– Περισσότεροι από 1.100.000 μαθητές και 193.000 εκπαιδευτικοί ενεγράφησαν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
– Πάνω από 145.000 παιδιά ηλικίας 4-14 ετών παρακολούθησαν καθημερινά το πρόγραμμα εκπαιδευτικής τηλεόρασης.
– Πάνω από 96% των μαθημάτων ΙΕΚ και προπτυχιακών μαθημάτων ΑΕΙ παραδίδονταν μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.