Αρχική Υπουργεία Καραμανλής: Τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού

Καραμανλής: Τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού, τονίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Παραπολιτικά», επικαλούμενος μια σειρά από μελέτες. Παράλληλα όπως επισημαίνει σαφώς και όλα δεν είναι τέλεια και το υπουργείο καταβάλει προσπάθειες να αντιμετωπίσει συσσωρευμένα προβλήματα ετών.

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» και στο δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο:

Με βάση τα στοιχεία που έχετε, θεωρείτε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι μία από τις εστίες υπερμετάδοσης του κορονοϊού; Θα μπορούσαν να είχαν ενισχυθεί περισσότερο σε μέσα και προσωπικό τους τελευταίους εννέα μήνες της πανδημίας;

Όπως ξέρετε, σε όλες τις μεγαλουπόλεις του κόσμου παρατηρούνται περιπτώσεις συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όμως μια σειρά από μελέτες συμφωνούν ότι αυτά δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία ότι ισχύει και στη χώρα μας. Πρώτον γιατί σχεδόν όλοι οι πολίτες πολύ υπεύθυνα φορούν μάσκα. Δεύτερον, γιατί ο χρόνος είναι περιορισμένος. Και, τρίτον γιατί τα φαινόμενα συνωστισμού δεν είναι τόσο συχνά όσο παρουσιάζεται.

Αυτό, βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια. Υπάρχουν ακόμα περιπτώσεις συνωστισμού, όμως όλο και λιγότερες. Κάνουμε μια διαρκή διαχείριση κρίσης, για να αντιμετωπίσουμε συσσωρευμένα προβλήματα ετών. Και προσπαθούμε μέρα με τη μέρα τα πράγματα να γίνονται και λίγο καλύτερα. Στο διάστημα που αναφέρετε έχουν γίνει περισσότερα από ό,τι ολόκληρη την προηγούμενη δεκαετία. Ανατάξαμε το στόλο όσο ήταν δυνατόν, κάναμε συμπράξεις με τα ΚΤΕΛ, για πρώτη φορά ενώνουμε δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, παίρνουμε οχήματα με leasing, κάνουμε προσλήψεις έπειτα από χρόνια… Όλα αυτά ήθελαν το χρόνο τους, όμως γίνονται πολύ συντομότερα από τη συνήθη ελληνική πραγματικότητα. Μακάρι να μπορούσαν να γίνουν ακόμα πιο γρήγορα.

Πότε θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καινούργια λεωφορεία και πόσα θα είναι αυτά;

Ήδη, στην Αθήνα από 850 οχήματα που παραλάβαμε στο δρόμο έχουμε φτάσει στα 1100. Από τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, προστίθενται 200 λεωφορεία – ήδη στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν 148 οχήματα σε 45 γραμμές – και 500 οδηγοί και ακολουθούν 300 σύγχρονα λεωφορεία με leasing. Στη δε Θεσσαλονίκη, από περίπου 230 λεωφορεία που παραλάβαμε στο δρόμο, είμαστε ήδη στα 400 και σύντομα στα 550. Παράλληλα, προχωράμε το μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια 1300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Υπάρχουν λεωφορεία και τρόλεϊ με βλάβες στα αμαξοστάσια, που, όμως, με μερικές επιδιορθώσεις θα μπορούσαν και πάλι να λειτουργούν, όπως καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ;

Όχι βέβαια. Μακάρι να υπήρχαν. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάταξης του στόλου. Ήταν το πρώτο που κάναμε. Στα αμαξοστάσια ασφαλώς και υπάρχουν κάποια οχήματα, δεν έκαναν καμία τρομερή ανακάλυψη τα λαγωνικά του ΣΥΡΙΖΑ! Είναι είτε ακατάλληλα πλέον να κυκλοφορήσουν, είτε με προβλήματα τα οποία θα επισκευαστούν και θα ξαναβγούν στο δρόμο. Κι αυτό γίνεται συνέχεια. Επειδή ο στόλος είναι παλιός – οχήματα 18-19 ετών άφησε πίσω του ο ΣΥΡΙΖΑ –, κάθε τόσο κάποια πηγαίνουν για σέρβις και συντήρηση. Για να έχουμε στο δρόμο τα 1100 λεωφορεία που σας είπα, χρειαζόμαστε περισσότερα στη διάθεσή μας, ώστε να καλύπτουμε όσα έχουν παροδικές βλάβες.

Ξέρετε τι γίνεται, όμως; Ο ΣΥΡΙΖΑ διέλυσε τις αστικές συγκοινωνίες και τώρα τάζει πάλι μαγικές λύσεις. Ως συνήθως. Ενώ ως κυβέρνηση δεν έκανε ούτε μία πρόσληψη στα ΜΜΜ, δεν πήρε ούτε ένα καινούριο λεωφορείο, το μόνο που έκανε ήταν να ακριβύνει τα εισιτήρια.

Δύο μεγάλα έργα «σέρνονται» εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα: ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Έχετε χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους;

Έργα μεγάλα, έργα αναγκαία, για τα οποία οι πολίτες άκουγαν πολλά από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά δεν έβλεπαν τίποτα στην πράξη. Εμείς κάνουμε το αντίθετο: Χωρίς μεγάλα λόγια, κάνουμε συστηματική δουλειά που αποδίδει σε βάθος χρόνου.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος θα ήταν ήδη ολοκληρωμένος, αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ακυρώσει το διαγωνισμό για να σπάσει το έργο σε 8 κομμάτια. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με τον κίνδυνο το έργο να μην γίνει ποτέ. Δεσμευτήκαμε ότι θα το παραδώσουμε το 2024. Και αυτό θα κάνουμε.

Εδώ και ένα χρόνο, δεχτήκαμε λάσπη από την αξιωματική αντιπολίτευση, για το αν προχωρούν οι επαφές μας με την Ευρώπη. Φτηνός λαϊκισμός. Λες και δεν ήξεραν ότι αυτά δεν γίνονται μέσα σε μια νύχτα. Η αλήθεια είναι πως χρειάστηκε επιμονή και συστηματική προσπάθεια για να πείσουμε την Ευρώπη για τα επιχειρήματά μας. Τα καταφέραμε, όμως. Η DG GROW (αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ε.Ε.) απεφάνθη ότι η ενσωμάτωση του Πάτρα–Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού είναι συμβατή με το Κοινοτικό Δίκαιο. Η Ευρώπη μας έδωσε το «πράσινο φως» για το Πάτρα-Πύργος.

Παράλληλα, επειδή ο υφιστάμενος δρόμος έχει μεγάλη επικινδυνότητα, έχουμε ήδη αναθέσει τη μελέτη βελτίωσης της οδικής του ασφάλειας με παρεμβάσεις περίπου 30 εκατ. ευρώ και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο.

Όσο για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, γίνεται επιτέλους συστηματική δουλειά για την ωρίμανση του έργου. Δουλεύουμε εντατικά, ώστε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να κατατεθεί τους επόμενους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, θα προχωρήσουμε άμεσα στην β’ Φάση του Διαγωνισμού, για την επιλογή αναδόχου.

Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας και οι πηγές χρηματοδότησης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού;

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα αλλάξουν το λεκανοπέδιο. Θα αποσυμφορήσουν την κίνηση στο υπάρχον οδικό δίκτυο, θα συνδέσουν την Αθήνα με το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής με ταχύτητα και ασφάλεια, ενώ, παράλληλα, θα ανταποκριθούν στους αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους που συνεπάγεται η επένδυση στο Ελληνικό. Γενικότερα, θα βελτιώσουν την καθημερινότητα και θα στηρίξουν τις τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές της Αττικής.

Το 2021 θα έχουμε εξελίξεις: Η επέκταση της Λ. Κύμης σύντομα θα δημοπρατηθεί, ενώ θα προχωρήσει η ωρίμανση της σύνδεσης της Αττικής Οδού με το λιμάνι της Ραφήνας και της επέκτασης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς την Ηλιούπολη, με ταυτόχρονη αναβάθμιση της Λ. Βουλιαγμένης σε αστική λεωφόρο ως το Ελληνικό. Για τέτοια έργα ουσίας, αυτονόητα προωθείται η χρηματοδότησή τους από το νεοσύστατο Ταμείο Ανάκαμψης ή από το ΕΣΠΑ.

Η κυβέρνηση κατέθεσε στην Κομισιόν το σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπάρχουν έργα οδικά ή συγκοινωνιακά που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από τους πόρους του Ταμείου;

Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μοναδική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Με τα 32 δισ. ευρώ που θα εισρεύσουν, μπορούμε να επαναφέρουμε τους ρυθμούς ανάπτυξης στα προ κορονοϊού επίπεδα, όταν με την πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη φαινόταν ξεκάθαρα πως η χώρα έβγαινε από την δεκαετή κρίση. Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνησή μας θα παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Σε αυτό έχουν κεντρική θέση τα έργα υποδομών, αφού έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εργαστήκαμε συστηματικά για την πρότασή μας. Προχωρήσαμε σε μελέτες και ωριμάσαμε έργα. Από το ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων ύψους 13 δισ. ευρώ για όλη τη χώρα που έχουμε εκπονήσει, ξεχωρίζουμε κάποια που είναι πιο κατάλληλα για να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο. Ήδη έχουμε καταθέσει εντός της κυβέρνησης το πρώτο σχέδιο της πρότασής μας. Σε αυτή τη φάση, καταλαβαίνετε ότι δεν μπορώ να αναφέρω συγκεκριμένα έργα. Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει το σχέδιό της. Μπορώ, όμως, να σας αναφέρω τα βασικά κριτήρια: Στην πρότασή μας εντάσσουμε έργα και επενδύσεις με σαφή παραγωγικό χαρακτήρα. Που συνδέονται με το εθνικό σχέδιο ανάπτυξης. Δίνουν την ευκαιρία για τόνωση της απασχόλησης. Και αξιοποιούμε την ευκαιρία για την ταχύτερη προώθηση νέων έργων, που αλλιώς θα χάναμε χρόνο αναζητώντας πόρους για τη χρηματοδότησή τους.

Οι αερομεταφορές παγκοσμίως δοκιμάζονται από την πανδημία και τη μείωση των πτήσεων. Υπάρχει κίνδυνος βιωσιμότητας στη χώρα μας για τον κλάδο και πως αντιμετωπίζετε τα προβλήματα που έχουν προκύψει;

Πρόβλημα βιωσιμότητας υπάρχει παγκοσμίως για τον κλάδο των αερομεταφορών. Αλλά πρόβλημα που σχετίζεται με την έκτακτη κατάσταση, όχι δομικό. Θέματα ρευστότητας, όχι μεσομακροπρόθεσμης βιωσιμότητας. Είχα πρόσφατα την ευκαιρία σε διεθνή τηλεδιάσκεψη της ΙΑΤΑ να συζητήσω το θέμα με παράγοντες θεσμικούς και επιχειρηματικούς και συμφωνούμε στη διάγνωση αυτή. Στη χώρα μας, ειδικότερα, ο κλάδος έχει εταιρείες σοβαρές και αναπτυσσόμενες. Οι αερομεταφορές στην Ελλάδα είναι υγιείς και τις στηρίζουμε.

Ως Υπουργείο, λοιπόν, πιστεύουμε σε άμεσες λύσεις που θα καταστήσουν την τωρινή κρίση παρελθόν αλλά και θα δώσουν έναυσμα καινοτομίας. Λύσεις που να επιτρέπουν την τρέχουσα ανακούφιση ενός κλάδου δομικά υγιούς, με ταυτόχρονη εξασφάλιση του συμφέροντος του δημοσίου.