Τα κύματα αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια συνεχίζονται με έντονο ρυθμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ναυτιλίας, σημαντικές μεταβολές καταγράφηκαν στις τιμές για τον Σεπτέμβριο και τη δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου.

Συγκεκριμένα, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων τον Σεπτέμβριο του 2024 αυξήθηκαν έως και 48% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Επιπλέον, από τις 7 έως τις 13 Οκτωβρίου 2024, οι αυξήσεις άγγιξαν το 29,5%.

Παράλληλα, τον Σεπτέμβριο σημειώθηκαν και μειώσεις που έφτασαν μέχρι το 36%. Κατά την εβδομάδα από 7 έως 13 Οκτωβρίου 2024, οι μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων έφτασαν το 47,04%, συγκριτικά με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2023, από τις 9 έως τις 15 Οκτωβρίου (41η εβδομάδα).

Τα συμβατικά πλοία

Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον Σεπτέμβριο και στα συμβατικά πλοία, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καταγράφηκαν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (20,26%), στη γραμμή Καβάλα-Λήμνος 24,64% και στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος 9,87%. Ωστόσο καταγράφηκαν και μειώσεις όπως στη γραμμή Κάλυμνος-Κως (-31,69%) και στο Κάλυμνος-Πυθαγόρειο (-32,294%).

Στις μεγάλες γραμμές της ακτοπλοΐας όπως Πειραιάς-Ηράκλειο, Πειραιάς-Χανιά, Πειραιάς-Πάρος καταγράφηκαν μειώσεις τιμών (-4,14%, -4,48%, -4,10% αντιστοίχως.)

29_10_ot_times-Epibathg_41_1

Ταχύπλοα και ΙΧ

Στις γραμμές που δραστηριοποιούνται ταχύπλοα η μεγαλύτερη αύξηση τιμής τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος-Τήνος (+48,41%) ενώ η μεγαλύτερη μείωση στη γραμμή Σύρος Μύκονος (-22,28%).

Στους ναύλους των ΙΧ, η μεγαλύτερη αύξηση ήταν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (+13,77%) σε ότι αφορά τα συμβατικά και στα ταχύπλοα στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος (+29,96%).

Την 41η εβδομάδα του Οκτωβρίου, δηλαδή την εβδομάδα 7 Οκτωβρίου 2024 ως και 13 Οκτωβρίου 2024 η γραμμή Καβάλα-Λήμνος είναι «πρωταθλήτρια» στην αύξηση της τιμής (42,70%) ενώ στα ταχύπλοα η γραμμή Σίφνος-Μήλος καταγράφει την μεγαλύτερη αύξηση (29,58%). Στις μειώσεις η υψηλότερη σημειώνεται στη γραμμή Σύρος-Μυκονος (47,04%). 

Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι το «Παρατηρητήριο Τιμών» λειτουργεί πιλοτικά για περισσότερο από έξι μήνες. Το εργαλείο αυτό καταγράφει τις τιμές των εκδοθέντων εισιτηρίων, παρέχοντας μια ρεαλιστική απεικόνιση των αυξομειώσεων στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης, τα ευρήματα προωθήθηκαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για περαιτέρω αξιολόγηση και ενδεχόμενη χρήση στους δικούς της ελέγχους.

Η «πράσινη» μετάβαση από τα φθηνά στα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Η μετάβαση σε υψηλότερες τιμές για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και η «πράσινη» διάσταση Σύμφωνα με το Υπουργείο, η εφαρμογή «Παρατηρητήριο Τιμών» επιτρέπει τη συστηματική παρακολούθηση των πραγματικών τιμών, επικεντρώνοντας στη μέση τιμή του μεικτού ναύλου (συνολική τιμή εισιτηρίου) για περίπου 1.000 ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

Οι τιμές που παρουσιάζονται αφορούν σε εισιτήρια που έχουν εκδοθεί είτε από πρακτορεία είτε από τους ίδιους τους καταναλωτές μέσω διαδικτύου.

Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν πληροφορίες για τα εκδοθέντα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων. Η συλλογή των δεδομένων γίνεται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεων και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.Θ.Ε.Ε.Α.).

Τα δεδομένα που συλλέγονται για το «Παρατηρητήριο Τιμών» περιλαμβάνουν πληροφορίες όπως το λιμάνι αναχώρησης ή προορισμού, η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ο τύπος του πλοίου, η ημερομηνία του δρομολογίου, η θέση επί του πλοίου και η κατηγορία του οχήματος.

Με την επεξεργασία αυτών των δεδομένων, εξάγονται αντικειμενικά συμπεράσματα για τη διαμόρφωση των τιμών και τις διακυμάνσεις των ναύλων με την πάροδο του χρόνου.

Το «Παρατηρητήριο Τιμών» θα εκδίδει Δελτία Τύπου σε εβδομαδιαία, μηνιαία και ετήσια βάση, παρέχοντας πληροφορίες για 40 ενδεικτικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Από αυτές, 20 αφορούν σε δημοφιλείς διαδρομές από τον Πειραιά, 10 σε ενδονησιωτικές συνδέσεις και 10 σε άγονες γραμμές. Επισημαίνεται ότι οι τιμές αναφέρονται σε ήδη εκδοθέντα εισιτήρια.

Το «Παρατηρητήριο Τιμών» συλλέγει και επεξεργάζεται στοιχεία για ναύλους (εισιτήρια) που έχουν εκδοθεί, πληρωθεί από τους καταναλωτές και έχουν χρησιμοποιηθεί, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση του θαλάσσιου ταξιδιού. Δεν λειτουργεί ως εργαλείο αναζήτησης για εύρεση οικονομικότερων εισιτηρίων ή ταχύτερων ακτοπλοϊκών γραμμών.

Υπάρχουν άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες αναζήτησης. Στο «Παρατηρητήριο Τιμών» δεν περιλαμβάνονται πληροφορίες για προσφορές, εκπτώσεις ή την ταχύτητα κάθε διαδρομής για τις διάφορες ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Το «Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών» εκδίδει εβδομαδιαία και μηνιαία Δελτία Τιμών. Αυτά τα δελτία δείχνουν την εξέλιξη του μέσου όρου των τιμών των εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί για 40 επιλεγμένες γραμμές, συγκρίνοντας τα δεδομένα με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Παρουσιάζει, επίσης, τη διαφοροποίηση των τιμών για εισιτήρια συμβατικών πλοίων σε σχέση με τα ταχύπλοα.

Η οικονομική θέση

Οι καταγεγραμμένες τιμές αφορούν την οικονομική θέση επιβατών και των Ι.Χ. οχημάτων. Για παράδειγμα, εάν ο μέσος όρος του μεικτού ναύλου για τη διαδρομή Πειραιάς – Μήλος τον Ιούνιο του 2024 είναι €37,08, η τιμή αυτή προκύπτει ως μέσος όρος από τις πέντε ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν το νησί στη συγκεκριμένη θέση, κατά τη διάρκεια του Ιουνίου.

Συγκρίνεται, στη συνέχεια, με τον μέσο όρο της ίδιας διαδρομής τον Ιούνιο του 2023, όπου καταγράφηκε μείωση 10,54%.

Τα δεδομένα αυτά οργανώνονται σε μια ηλεκτρονική βάση μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεων και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.).

Παρόλο που το σύστημα αυτό υπάρχει εδώ και 27 χρόνια (καθιερωμένο από το Π.Δ. 120/97), το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέπτυξε για πρώτη φορά μια ηλεκτρονική πλατφόρμα για επεξεργασία και δημοσιοποίηση των στοιχείων στο ευρύ κοινό.

Νέα ψηφιακή πύλη

Το Παρατηρητήριο Τιμών της ακτοπλοΐας είναι ενταγμένο στη νέα ψηφιακή πύλη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Δικαιώματα Επιβατών» https://passengersynanp.yna.gov.gr/, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, και αφορά συνολικά στα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές.

Η λειτουργία της εν λόγω ψηφιακής πύλης εντάσσεται στη συνολική πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας, για αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη – ταξιδιώτη, την σωστή και πληρέστερη ενημέρωσή του και την ενίσχυση της ασφάλειας στα λιμάνια και στα πλοία. Η απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και το δικαίωμά τους στην πρόσβαση σε ασφαλή πλοία, με τις βέλτιστες υπηρεσίες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αποτελούν μία από τις κύριες προτεραιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση.

Τα δικαιώματα των επιβατών

Το νέο εργαλείο περιλαμβάνει τέσσερις κατηγορίες: την ενημέρωση για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν για την προστασία τους, την παρατήρηση των τιμών στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών μεταφορών και την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα στις λιμενικές εγκαταστάσεις και στα πλοία.

Στόχος είναι η ενημέρωση του πολίτη και του κάθε ενδιαφερόμενου, με άμεσο και εύκολο τρόπο.

Το «Παρατηρητήριο Τιμών» είναι ένα εργαλείο το οποίο εφαρμόζεται πιλοτικά πάνω από έξι μήνες και καταγράφει τις τιμές των ήδη εκδοθέντων εισιτηρίων, παρουσιάζοντας μια ρεαλιστική εικόνα των αυξομειώσεων στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Ειδικότερα, το «Παρατηρητήριο Τιμών» είναι ένα εργαλείο το οποίο εφαρμόζεται πιλοτικά πάνω από έξι μήνες και καταγράφει τις τιμές των ήδη εκδοθέντων εισιτηρίων, παρουσιάζοντας μια ρεαλιστική εικόνα των αυξομειώσεων στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Σημειώνεται ότι τα ευρήματα, κατά τη διάρκεια της πιλοτικής λειτουργίας, προωθήθηκαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για αξιολόγηση και αξιοποίηση για τους δικούς της ελέγχους.

Σε ότι αφορά στα ΑμΕΑ, η δράση εντάσσεται στην ολοκληρωμένη κυβερνητική στρατηγική για ενίσχυση της προσβασιμότητάς τους – όπως περιγράφεται στο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμΕΑ)» – και στην συνεχή προσπάθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις ελλείψεις που έχουν παρατηρηθεί.

Ο Στυλιανίδης

Σε δήλωσή του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, επισήμανε: «Η νέα ψηφιακή πύλη “Δικαιώματα Επιβατών”, αποτελεί ακόμα ένα ουσιαστικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη – επιβάτη και την ορθή ενημέρωσή του.

Προτεραιότητα του Υπουργείου μας είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών και η προσβασιμότητα σε όλες τις αναγκαίες πληροφορίες που χρειάζεται να έχει ο καθένας μας, στο πλαίσιο της ασφάλειας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και μεταφορών.

Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες ειδήσεις