Συνταγματικός κρίθηκε από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, ο νόμος 5094/2024 για την ίδρυση και τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, δίνοντας το “πράσινο φως ” για την λειτουργία τους από τον Σεπτέμβρη ενώ οι προσφυγές από πανεπιστημιακούς αλλά και συνδικαλιστικούς φορείς της ανώτατης εκπαίδευσης δεν έγιναν δεκτές.

Ο πρώην υπουργός Παιδείας και νυν υπουργός Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, χαρακτήρισε την απόφαση «ιστορική», λέγοντας ότι αποδεικνύει αποφασιστικότητα για να «γκρεμίσουμε τείχη, να σπάσουμε ριζωμένα ταμπού και να δώσουμε περισσότερες επιλογές στους φοιτητές».
Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα «σταματά να αποτελεί εξαίρεση σε έναν παγκόσμιο εκπαιδευτικό κανόνα» και πως η συνύπαρξη δημόσιων και μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων θα ενισχύσει την ακαδημαϊκή ανταγωνιστικότητα, την έρευνα, και την καινοτομία.
Την ίδια στιγμή, ανοίγει ο δρόμος για τη λειτουργία 12 ξενόγλωσσων, μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα, με βάση το νόμο 5094/2024, τα οποία αναμένεται να δεχθούν τους πρώτους φοιτητές ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2025, κυρίως στην Αττική και σε κάποιο βαθμό στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ΣτΕ με 18 «ναι» έναντι 8 «όχι» έκρινε ότι η δημιουργία ιδιωτικού Πανεπιστημίου είναι σύμφωνη με το ενωσιακό δίκαιο, ενώ προσθέτουν στην απόφασή τους ότι «δεν παραβιάζονται οι Συνταγματικές αρχες και το άρθρο 16».
Επίσης, με πλειοψηφία 14 έναντι 11 κρίθηκε ότι δεν υπάρχει ζήτημα ούτε με τη Γενική Συμφωνία για τις συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών (General Agreement on Trade in Services, άλλως GATS).
H ανακοίνωση του ΣτΕ
Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 8 του π.δ. 18/1989, όπως προστέθηκε με το άρθρο 25 του ν. 4786/2021
Ανακοινώνει τα εξής:
Στις 2.6.2025 και 13.6.2025 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας συνήλθε σε διασκέψεις υποθέσεων σχετικών με την εγκατάσταση και λειτουργία στην Ελλάδα Παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ). Οι υποθέσεις αυτές συζητήθηκαν κατά τη δικάσιμο της 11.4.2025, προκειμένου να επιλυθούν τα ζητήματα συνταγματικότητας και συμβατότητας με το ενωσιακό δίκαιο των διατάξεων του ν. 5094/2024.
Τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια
Οι φοιτητές, οι οποίοι θα μπορούν να ξεκινήσουν τη φοίτησή τους στα ιδιωτικά πανεπιστήμια από το Σεπτέμβριο του 2025, αναμένεται να ξεπεράσουν τους 6.000. Περίπου 100 με 120 αναμένεται να είναι τα προγράμματα σπουδών ενώ αρχικά, τα περισσότερα ιδιωτικά πανεπιστήμια πρόκειται να λειτουργήσουν στην Αττική και ορισμένα στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τις αιτήσεις των αλλοδαπών πανεπιστημίων για ίδρυση ΝΠΠΕ το Σεπτέμβριο του 2025, ισχύουν τα εξής:

Με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ περί συνταγματικότητας του νόμου 5094/2024, ανοίγει ο δρόμος για «την υλοποίηση μίας ιστορικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης», δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.
«Η θεσμοθέτηση της δυνατότητας ίδρυσης και λειτουργίας παραρτημάτων διεθνών πανεπιστημίων στην Ελλάδα αποτελεί ένα κομβικό βήμα για την ενίσχυση της ακαδημαϊκής πολυμορφίας και της ελευθερίας επιλογής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», είπε χαρακτηριστικά.
Όσο για τη σημασία της έλευσης των 12 καταξιωμένων πανεπιστημίων του εξωτερικού στη χώρα μας στο εγγύς μέλλον, η υπουργός υπογράμμισε ότι «ενισχύει τη διεθνοποίηση της ελληνικής εκπαίδευσης και καθιστά την Ελλάδα περιφερειακό κόμβο γνώσης και προοπτικών».
Παράλληλα, στάθηκε στο σημαντικό ρόλο των δημοσίων πανεπιστημίων, τα οποία έχουν ενισχυθεί ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια, και τόνισε ότι ο στόχος παραμένει κοινός, τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια καλούνται να υπηρετήσουν τη συνολική αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης και την προσφορά περισσότερων και καλύτερων επιλογών στους φοιτητές. Ε
πιπλέον, πέρα από την αμιγώς εκπαιδευτική συμβολή τους, το νέο πλαίσιο πρόκειται να παίξει καταλυτικό ρόλο και για την οικονομική ανάπτυξη αλλά και την ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου της χώρας.
Επεσήμανε, ωστόσο, ότι «η Κυβέρνηση παραμένει σταθερά προσηλωμένη στη διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών, μέσω ισχυρών μηχανισμών αξιολόγησης και θεσμικής εποπτείας, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και τη μακροπρόθεσμη αναβάθμιση της χώρας στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη».
Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες ειδήσεις