Τετάρτη, 3 Ιουλίου, 2024

Αφιέρωμα: Στράτος Διονυσίου – Ο άρχοντας του λαϊκού τραγουδιού που “σίγησε” σαν σήμερα

Αφιέρωμα, Στράτος Διονυσίου, Ο άρχοντας του λαϊκού τραγουδιού που “σίγησε” σαν σήμερα

Ο Στράτος Διονυσίου ήταν ένας λαϊκός τραγουδιστής, που έλαμψε στις πίστες και στη δισκογραφία. Παρά τη σύντομη αλλά ιδιαίτερα πολυτάραχη ζωή του κατάφερε να αφήσει πίσω του σημαντική καλλιτεχνική παρακαταθήκη, ώστε να θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ερμηνευτές του λαϊκού και ελαφρολαϊκού τραγουδιού, με στιβαρή φωνή και μεγάλες διαχρονικές επιτυχίες.

Ο Στράτος Διονυσίου γεννήθηκε στις 8 Νοεμβρίου 1935 στη Νιγρίτα Σερρών, από γονείς Μικρασιάτες πρόσφυγες. Από μικρός βγήκε στη βιοπάλη και το 1947 εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δούλεψε ως μικροπωλητής, εργάτης και ράφτης, προτού ασχοληθεί με το τραγούδι. Η πρώτη του επαγγελματική εμφάνιση έγινε στο κέντρο «Φαρίντα» της Θεσσαλονίκης, όπου έκανε αίσθηση με την πλούσια και τη γεμάτη φωνή του, με τη χαρακτηριστική και υπέροχη βραχνάδα.

Εκεί γνώρισε και τη σύντροφο της ζωής του Γεωργία Λαβένη, με την οποία ανέβηκε στα σκαλιά της εκκλησίας το 1955. Το ζευγάρι απέκτησε τέσσερα παιδιά, τον Άγγελο, τον Στέλιο , και τον Διαμαντή , που ακολούθησαν τα βήματα του πατέρα τους και την Τασούλα (1959-2012)

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 αποφασίζει να κατέβει στην Αθήνα, συνεργάζεται αρχικά με την Καίτη Γκρέυ, ο κόσμος άρχισε να τον γνωρίζει και οι δισκογραφικές εταιρείες δεν άργησαν να τον ανακαλύψουν. Υπογράφει συμβόλαιο με την «Κολούμπια» και κάνει τις πρώτες επιτυχίες του.

Ο Στράτος Διονυσίου μιλάει για την ζωή του..

Το όνομά του άρχισε να γίνεται γνωστό στο ευρύ κοινό και οι μεγάλοι δημιουργοί του λαϊκού τραγουδιού άρχισαν να του εμπιστεύονται παλιές τους επιτυχίες, οι οποίες κυκλοφόρησαν σε δεύτερη εκτέλεση με τη φωνή του: «Αχάριστη» του Βασίλη Τσιτσάνη, «Πριν το χάραμα» του Γιάννη Παπαϊωάννου, «Η μπαμπέσα» του Γιώργου Μητσάκη, «Το φτωχομπούζουκο» του Μανώλη Χιώτη.

Το 1967 είναι μια χρονιά σταθμός για την καριέρα του, καθώς γνωρίζεται με τον Άκη Πάνου, ο οποίος του γράφει μερικές από τις μεγάλες του επιτυχίες: «Γιατί, καλέ γειτόνισσα» (1968), «Φέρτε το παιδί του χάρου» (1971), «Στο σταθμό του Μονάχου» (1972), «Ήταν ψεύτικα» (1972), «Μια γυναίκα» (1984), «Ασ’ τη να φύγει» (1984) κ.ά.

Ο Μίμης Πλέσσας τον ανακαλύπτει, και του δίνει να τραγουδήσει το «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, που έγραψε για την ταινία «Ορατότης μηδέν» με πρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο. Το τραγούδι σημείωσε τεράστια επιτυχία πριν ακόμη βγει το φιλμ στους κινηματογράφους στις αρχές του 1970.

 

Ακολούθησαν όμως κι άλλοι, πολλοί δίσκοι, με τραγούδια που έγιναν το ίδιο ή και ακόμη πιο μεγάλες επιτυχίες: «Ο παλιατζής» (1969) και «Αγάπη μου επικίνδυνη» (1969) των Αντώνη Ρεπάνη και Δημήτρη Γκούτη και «Αφιλότιμη» (1972) των Γιώργου Χατζηνάσιου και Τάσου Οικονόμου.

Σε μία περίοδο που η καριέρα του είχε απογειωθεί, ο Στράτος έμπλεξε σε μια υπόθεση ναρκωτικών, που ο ίδιος τη χαρακτήρισε πλεκτάνη. Κατά την προσαγωγή του στο δικαστήριο ο Στράτος Διονυσίου θα αρνιόταν να απαντήσει σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

«Στενοχωριέμαι για τα παιδιά μου και μόνο. «Τα παιδιά πηγαίνουν στο Γυμνάσιο, και όπως καταλαβαίνετε θα έχουν έρθει σε πολύ δύσκολη θέση, για τα όσα γράφτηκαν και ακούστηκαν για τον πατέρα τους. Σ’ όλη μου τη ζωή, στην καριέρα μου, σαν καλλιτέχνης, δεν είχα ποτέ προβλήματα. 

Πάντα είχα ψηλά το κεφάλι. Μακριά από πάρε-δώσε με την αστυνομία. Ούτε ως μάρτυρας δεν έχω πάει σε δικαστήριο. Από το 1960 που τραγουδάω περπάταγα πάντα σε τεντωμένο σχοινί. Πρόσεχα και το παραμικρό μου βήμα. Δυσκολεύτηκα, αλλά δεν έχασα την ισορροπία μου.

Κάθε μέρα που πηγαίνω στο μαγαζί βρίσκω να με περιμένουν τέσσερα-πέντε μπατιράκια και τα χαρτζιλικώνω. Δεκαπέντε χρόνια παλεύω, για να φθάσω μέχρι εδώ. Τώρα που έφθασα κι εγώ στην κορυφή θέλουν να με γκρεμίσουν. Πώς θα πάω σπίτι μου και θα δω τους γείτονές μου;».

είχε δηλώσει ο Στράτος Διονυσίου σε αυτή τη δύσκολη περιπέτεια της ζωής του.

Στις 30 Μαΐου 1975 καταδικάσθηκε σε φυλάκιση 3 ετών κι εκτόπιση τριών ετών στα Γιάννινα για κατοχή ποσότητας ναρκωτικών (χασίς). Οδηγήθηκε στις φυλακές της Τίρυνθας, όπου παρέμεινε μέχρι το Πάσχα του 1976, οπότε αποφυλακίστηκε. Η καριέρα του, όμως, είχε πάρει την κατιούσα και το καλλιτεχνικό κύκλωμα τον είχε απορρίψει.

 

Με τη βοήθεια του στενού του φίλου Τόλη Βοσκόπουλου, που μεσουρανούσε εκείνη την περίοδο στις πίστες, κατόρθωσε να σταθεί στα πόδια του και να επανέλθει σύντομα στο προσκήνιο με διαχρονικές επιτυχίες, όπως τα τραγούδια «Τα πήρες όλα» (1981) και «Και λέγε λέγε» (1981) των Θανάση Πολυκανδριώτη και Γιάννη Πάριου, «Άκου, βρε φίλε» (1982) των Τάκη Σούκα και Κώστα Κοφινιώτη, «Ο Σαλονικιός» (1985) και «Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα» (1985) των Τάκη Σούκα και Κώστα Κοφινιώτη, «Εγώ ο ξένος» (1988) και «Λέγε με παλιόπαιδο» (1988) του Τάκη Μουσαφίρη.

 

Στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 είχε μαζί του τη Χαρούλα Αλεξίου, η οποία έκανε τις δεύτερες φωνές. Ακολούθησε μια πολύχρονη συνεργασία με τη Μαρίνα Βλαχάκη και τα τελευταία δύο χρόνια της ζωής του πάνω στην πίστα δίπλα του ήταν η Κική Λουκά.

 

Το πρωί της 11ης Μαΐου 1990, σε ηλικία 54 ετών ο Στράτος Διονυσίου πέθανε από ρήξη ανευρύσματος κοιλιακής αορτής,

Βρέθηκε λιπόθυμος σε σουίτα του ξενοδοχείου «Χανδρής» στη λεωφόρο Συγγρού (απέναντι από τον Ιππόδρομο του Νέου Φαλήρου), την οποία νοίκιαζε και πήγαινε εκεί τις µέρες των ιπποδροµιών και παρακολουθούσε µε κιάλια τις κούρσες., αλλά και την προπόνηση των αλόγων του.

Ο ίδιος έλεγε ότι δεν δεχόταν τον χαρακτηρισµό «αλογοµούρης» που επικρατούσε στην πιάτσα, αλλά προτιµούσε το «φίλιππος».

Στα άλογά του έδινε τα ονόµατα των ανθρώπων που αγαπούσε και θαύµαζε αλλά και των µεγάλων του επιτυχιών. Μερικά από τα ονόµατα που τους είχε δώσει ήταν Στελάρας, Μικρός ∆ιαµαντής, Τασούλα, Γεωργία, Ξανθός Αγγελος, Μεγάλη Αναστασία (από τη µητέρα του), αλλά και Φαντασία, Κολούµπια και Εντιθ Πιαφ, την οποία θαύµαζε απεριόριστα.

 

Άφησε την τελευταία του πνοή κατά τη μεταφορά του στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός».

Το προηγούμενο βράδυ είχε εμφανισθεί κανονικά στο κέντρο του «Στράτος» της οδού Φιλελλήνων, ενώ νωρίτερα είχε ηχογραφήσει τραγούδια 9 τραγούδια για τον δίσκο «Ποιος άλλος» που κυκλοφόρησε ένα μήνα μετά τον θάνατό του, κάνοντας ρεκόρ πωλήσεων.. Σύμφωνα με τον στιχουργό Τάκη Μουσαφίρη, το τελευταίο τραγούδι που ηχογράφησε εκείνη την ημέρα ήταν το «Μη μ’ αφήνεις μόνο μου».

 

Η κηδεία του ήταν πάνδημη και την παρακολούθησαν χιλιάδες θαυμαστών του στο Α’ Νεκροταφείο της Αθήνας.

Με πληροφορίες sansimera.gr

Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες ειδήσεις 

Διαβάστε ακόμη:

Η Νορβηγία αποθηκεύει σιτηρά – Προετοιμάζεται για τον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Η πρόσφατη πανδημία, η κλιματική αλλαγή και ο πόλεμος...

Πρόσκληση Ζαχαράκη για το πρόγραμμα «Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας 2025»

Πρόσκληση στους Δήμους έκανε η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη για...

Πατέρας 15χρονου: Ξέρω ότι είναι ομοφυλόφιλος 3 χρόνια – Τσακωθήκαμε για άλλο λόγο

Ο πατέρας του 15χρονου ομοφυλόφιλου που κατηγορείται ότι ξυλοκόπησε άγρια τον γιο...

Εντοπίστηκε νεκρός πρώην δήμαρχος Πάργας

Νεκρός εντοπίστηκε τα ξημερώματα στην θαλάσσια περιοχή της Λούτσας...

Ενημερωτικό Δελτίο

Σκιάθος: Κρίσιμη κατάσταση 36χρονης μετά απο υπερβολική δόση χαπιών

Η κατάσταση ήταν κρίσιμη για μια 36χρονη γυναίκα από τη Σκιάθο, η οποία προσπάθησε να βάλει τέλος στη ζωή της με υπερβολική δόση χαπιών....

Ηλεκτρονικές κλήσεις αντί για χάρτινο μπλοκάκι – Θα έρχονται στο gov.gr

Οι αλλαγές στον τρόπο που λειτουργεί η Τροχαία αντικατοπτρίζουν τη γενικότερη τάση προς την ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών. Αντί για τα παραδοσιακά...

Ο Νίκος Καρβέλας ξεσπά: «Αν γκρεμίσουμε τις εκκλησίες θα θεραπεύσουμε τη φτώχεια»

Ο Νίκος Καρβέλας εξαπολύει έναν οργισμένο κατηγορηματικό λόγο κατά της θρησκείας σε ένα βίντεο που ανέβασε στο YouTube. Υποστηρίζει ότι η καταπολέμηση της φτώχειας...

Χαλκιδική: Έκοψε τα φτερά παπαγάλων για selfies

Στη Χαλκιδική αποκαλύφθηκε ένα ακόμα περιστατικό κακοποίησης ζώων, με θύματα δύο παπαγάλους. Οι αρχές ενεργώντας βάσει καταγγελίας από δημότη της περιοχής, επισκέφθηκαν την τοποθεσία...